Saturday, March 22, 2008

påskafton


Ja jösses...Har ju inte varit i rollen som förälder när det gäller påskkärringeri utan gått själv förr. Det är mycket som ska ordnas. Förkläde, huckle, smink, påskbrev, lämplig korg. Och framför allt glöm inte skötväskan, vilket vi gjorde såklart....Och att hålla en stackars liten joar på glatt humör fast han inte vill in på en del ställen, andra gick väldigt bra.

Det började ju väääldigt bra när vi skulle åka till gammelmormor som första anhalt. Det gick inte att vrida om bilnyckeln...Så jag o joar knatade bort och mange orkade få ordning på det rätt fort iaf. Sen åkte vi runt i byn till och börja med. Efter det bar det upp till jillskog. Trodde det skulle gå bra med joar där eftersom han gillar henne men han ville inte gärna vara därinne tyvärr. Sen var det dags att tanka bilen eftersom det var nere på reserven. Blev lite ändring på resplanen så vi tog västsidan upp igen och skulle påska för Bengt men han var inte hemma så vi stoppade ett påskbrev i dörren :-) Sen åkte vi till J men han hade inte kommit hem ännu. På väg upp från hans branta backa började det osa lite bränt om lamellerna men det gick bra med bilen som tur är. Vi åkte upp till E.P medan vi väntade och gosade lite med vovvsingen och kikade på hajen. Där tyckte joar det var kul att vara och var inte så pigg på att bli instoppad i bilen igen. Åkte tillbaka till J igen som hade kokaren på (kaffe) och en godispåse till bobo att plocka ur. En till vovvsing att titta på. Jättesöt! Bobo fick sig must och kakor. Sen ville han inte följa med hem utan ville leka med vovven och la sig i sängen med skorna på...Han blev ännu mer motvilligt instuvad i bilen, trött som han var av allt ståhej.

Väl hemma fick han lägga sig och jag sådde lite blommor men tvingade mig själv att sitta still en stund för att orka med mer tempo på em. Åt kyckling med wokade grönsaker, ris och svampsås. Efter kaffe bar det hem till grannen på en sista påskkärringtur och en titt på lille Samuel.

Mycket godisätning så nu vill jag bara spy på godis....Vid pyjamasbyte hann jag få på tröjan men bobo ville inte ha blöja eller byxor på sig. Ville vara nakenfis och kissade på vardagsrumsmattan. Sen skyndade han ut på badrummet. Jag hörde honom säga "ta av tröjan", när jag kom in stod han på toastolen med tröjan halvt på huvudet vinglandes. Sprang fram men hann inte fånga honom innan han voltade ner och slog huvudet i golvet. Jävlar så rädd jag blev...Att han skulle ha brutit nacken eller fått hjärnskakning men han var mest rädd tror jag. Och har nu en bula på huvudet. De är så tåliga de små men man tror ju det värsta hela tiden. Kusin är här och just nu sitter han och mange och spelar tvspel uppe. Spyr snart på tv spel också....Visst, ibland kan det vara skoj men.... Usch vad sleten jag är, bär nog snart till sängs. Hoppas vovven orkar sova för påsksmällar nu...

1 comment:

Anna, Fair and True said...

Dags för Joar att åka till Lill-Skansen och donera nappen till kattungarna kanske! ;)