Sunday, February 3, 2008

Snö igen...


Förstår inte varför det alltid ska snöa just på helgerna mest. Kom mellan 1-2 dm idag och trafikvarningarna gick varma på radion. 3 bilolyckor i närheten på förmiddagen varav den ena var en dödsolycka. Usch så hemskt.

Har kokt mer sur saft och fryst in för framtida behov, jag är frisk nu men mamma har varit dålig. Grävde fram trappen hemma, har ju inte blivit skottat där sen sist det snöade så det var knappt jag såg konturerna av trappen...Sen har vi skottat här och varit osams om skottningstekniker...Något måste man ju bråka om liksom.

Var iväg på födelsedagsmiddag igår kväll. Jättetrevligt och god mat med glassbomb som avslutning. Det är ju något jag drömt att göra i flera år men det blir liksom aldrig av...Jag har sträckt mig till att göra egen sorbet och yoghurtglass men inte mer. Väntar på att en bok som beställt på bibblan ska komma. Den hemlige kocken. En del av er kanske har hört talas om den? Handlar bland annat om fusket med våra livsmedel som vi kanske tror är nyttiga, E nummer, tillsatser och hur livsmedlen egentligen framställs. Risken finns ju att man kanske inte vågar gå till affären mer men det får man väl ta. Och vi skulle alla må bättre om vi skippade halvfabrikat i den mån det går och lagade det mesta från grunden. Visst är det lättare att köpa en chipspåse i förbifarten än att skiva och fritera kravodlad potatis i en schysst tillverkad olja men åhh vad gott det är! Man får äta varje chips med andakt istället för att kasta in en näve av gammal vana. Tyvärr har vi inte börjat med något sådant mer än att några skivor ibland slinter med när vi gör klenäter. Man skulle leva långsammare men det är svårt när det hela tiden är klockor, tv, radio och annat som stör. Datorn också ja...Den stjäl tid om något. Sätter mig ner för att kolla mailen, hamnar sen på något annat. Efter en timme anstränger jag mig för att tänka ut något att titta på när det slår mig. Måste jag verkligen sitta här och leta efter något som jag inte ens vet vad det är??? Då går jag härifrån och dumförklarar mig själv ännu en gång....

No comments: