Friday, December 12, 2008

Klantig bagare

Japp jag är klantig ibland...Bakade en apelsinkaka (jultradition) men hade i en tsk för lite bakpulver...Hoppas den är ätbar ändå. Hämtade mina rånjärn (heter de så? De som man böjer rån och flan över) tänkte baka havreflan men det får bli imorrn istället. Och vi har bakat små glöggpajer. Jättegoda med fyllning av bl.a cremefraiche, apelsinjos, russin och ägg! Det blir lite att fylla frysen med till jul. Julköttbullarna gjorde vi igår och tullkorven har legat i lag över natten. Vi hade först tänkt luta egen lutfisk i år men så hörde vi rykten om att den var väldigt billig i Norge så jag bad om hjälp med en liten import och nu ligger lutfisken i en frys i vägsjöfors i väntan på att åka vidare häråt. Det är dubbelt så dyrt att köpa här i sverige!
Annars städas det en massa som vanligt..Och letas julklappar..Har fått tag i litegrann men nu är det de svåra kvar. Men det blir inga vräkiga klappar. Tråkigt när det blir en tävling om vem som köpt dyrast och man ska sitta där med dåligt samvete. Bara Bobo får ngt så är jag nöjd. Men avskaffa det helt går nog inte. Min far älskar julen med allt vad det innebär. Och kvinnfolken blir fast i köket medan gubbarna väntar på mat/kalle anka/ glögg osv. Någongång skulle det vara kul att dra iväg ett par timmar och komma hem till dukat bord, om ngn har tänkt så långt. Haha jag måste låta riktigt bitter? Men jag tycker också om julen men i små doser. Den perfekta julaftonen existerar inte. Som en vanlig dag men med extra mkt måsten. Ska det vara så? Det här ämnet kommer jag nog återkomma till många ggr innan jul så om ni tycker att jag dravlar så behöver ni inte läsa :)
Bobo har haft ett riktigt ilsket utbrott ikväll. Vet inte hur länge han var arg, skrek och grät för att han inte fick gå ut. Vi frågade honom lite tidigare om han skulle ut men då ville han inte men när det var dags för kvällsmat då...
Men nu ska jag äta ngt och önska att idol kan ta slut så vi kan se klart filmen vi började på igår. Den har några år på nacken men den är bra "the commitments"
Natti då

2 comments:

Anna, Fair and True said...

Visste inte att det fanns särskilda verktyg för att göra rån!

Tråkigt när det blir så att kvinnorna står i köket:(

gersgaarden said...

Skrev fel, menade spånjärn. Man böjer kakorna över dem medan de är varma