Monday, September 22, 2008

trattisar!

Plockade trattisar i helgen. I år fick bobo följa med uppför branten. Han orkade gå nästan hela vägen opp men fick bäras vägen ner. Kanske lika bra så stenigt som det är där. Det var mer trattisar än vad jag trodde det skulle vara. Fick lite vanliga kantareller också. Så nu har det torkats trattkantareller på myggnät. Ett dygn sen var de torra men jag hade ju kupéfläkten under förstås så det gick snabbare...Nu ligger de i en fin glasburk ovanpå spiskåpan och luktar gott :-) Vi såg en svart orm eller snok också som ringlade över vägen. Det finns ju svarta exemplar av bägge sorter. Oftast har snoken ljusa fläckar på huvudet men inte alltid. Snokar har dessutom runda pupiller och inte streck som huggormen. Men även om jag satt med näsan tryckt mot bilrutan så kom jag ju inte så nära att jag kunde studera några ögon. Fläckar hade den i vart fall inte.
En kompis var hit på kaffe och promenad igår afta. Vi gick ner till kalvarna (eller små kvigor kanske) och gosade lite med dem. Joar har inte vågat klappa dem förut men nu gjorde han det. På nosryggen inte mulen eftersom han är räd för att de ska suga tag i honom, vi har en bok om en bondgård där en kalv suger tag i en flickas tröja och det är han lite osäker på. En kalv försökte snutta lite på hans overall men det tyckte han nog mest var lite spännande. Jag blev helt kär i de små söta :) Skulle inte vara fel att ha kor om de liksom stannade i växten...Mysigt att kela med dem. Och kor luktar inte illa. Inte pälsen. Och deras stora vackra ögon.Okej jag ska sluta med mina kärleksförklaringar nu...:-)
Idag skulle ju alltså joar till tandläkaren. 14.10. Det krockade helt med hans sömntid. Han brukar vakna vid den tiden och hann alltså inte sova innan. Och inte i bilen heller. Han var nöjd i väntrummet med en grävmaskin att leka med men när han kom in till tandläkarn var det inte roligt längre. Stackarn grät så tårarna sprutade så tandläkaren tyckte vi skulle pröva att ta en annan tid som passade oss bättre istället för att bråka med honom. Så nu får det dröja tills den 18 november.
På fredag ska mamma till uppsala på bedömning för nacken. Och hennes bil har gått sönder också. Startmotorn. Men det ska bli fixat snart och hon har ju taxi, samåk och jumbolans att åka med till uppsala så. Skönt att hon slipper köra den biten.
Näpp man kanske skulle ta och röja upp lite i köket. Det kom visst en lite tornardo och svepte genom rummet :)

No comments: