Wednesday, September 3, 2008

skäggriska!

Här kokas det svamp igen! Kom hem från skogen med flera liter skäggriska. De ska kokas i rikligt med vatten i ca 10 minuter, dvs avkokas för att få bort den starka smaken. I finland är de duktigare på att använda riskor än vad vi är. Huuu...Jag tycker att det brukar lukta så got när man förväller svamp men skäggriskorna doftar inte speciellt gott mina damer och herrar. Iaf inte i mina näsborrar...
Imorrn är det torsdag då...Då börjar kladdis igen också. Så vi får väl masa oss upp och åka dit :-)
Jag har börjat pilla bor lite gammalt kitt och skrapat färg närmast rutorna. Måste leta rätt på en sådan där pistol eller vad det heter som man har till kittsprutan. Mange tror att han har en i gömmorna annars har väl säkert pappa en liggande någonstans.
Snart har svampen kokat klart. Då ä det ett litet problem nämligen hur jag ska få plats med den i frysen. Försökte nyss möblera om så gott det gick därinne men det är lika trångt ändå. Fast lite snygare sorterat ;-) Skulle behöva en särskild frys till bär/svamp. Vi har bara en sån där delad kyl/frys och det är i det trängsta laget. Kanske skulle införskaffa en stor frysbox och ställa ute i stallet?
Natti på er i stad och på landet. Alla sover vi under samma himmel. Flummar jag nu? *ler*

No comments: