Friday, August 22, 2008

snuvan fortsätter

Ja inte är jag frisk än men febern är borta så slemhosta o snorig näsa får jag stå ut med. Har visst inte skrivit på ett par dagar ser jag.... Nåja tisdagen minns jag inte vad jag gjorde. Onsdagen var vi tur och retur till hällefors och hämtade upp mamma.
Igår vi var vi till torsby och handlade hem lite mat bl.a. På aftan åkte jag, mamma och joar ut på svampplockning. Vi var på ett par olika ställen. Tog en promenad in på stigen till gammelsätra. Fann en hel del svamp: Kantarell, Karljohan,Smörsopp, Citrongul slemskivling, Sammetssopp, Björksopp, Tegelsopp och Sandsopp. Joar plockade dessutom en Rosenslemskivling. Den är ganska ovanlig men vi såg ett par till. Den är ätlig men brukar inte rekommenderas som matsvamp iom sin litenhet och att den inte är så vanlig men eftersom joar redan plockat den så fick den följa med i grytan. Bobo var trött i benen när vi gått en bra bit så vi turades om att bära honom till bilen. Han hade inte sovit på dagen heller så han var nog ganska sleten. Rensade svamp till klockan 22 sen knödde jag in grytan i kylen över natten, hade inte lust att komm i säng på andra sidan dygnet...
Idag har jag jobbat. Mange o Bobo var till torsby och köpte mig en försenad present. Det blev en brödrost med plats för 4 skivor bröd och så en handduk. Kokade svampen när jag kom hem så nu har jag tre små lättaaskar att frysa in. Det krymper så väldigt, tror grytan tar 4 liter och den var nästan full och sen blir det så lite :-)
Nu har jag varit ute och målat mer på verandan men det blev lite mörkt ute så jag fick ge mig för denna gång.
Ska snart ladda kaffebryggarn för imorgon. Ska jobba igen. Har redan fått en dag i september också, hoppas på flera. Skönt med ett jobb där man trivs så bra :-)
Jag och lilleman har fått sova själva i sängen några nätter eftersom mange hostar så mkt. Lugnt, skönt och mkt plats. Vi sover jättegött jag o Lilleman. Mange sover med teven på i soffan. hehe.
Har så mkt att göra så jag vet inte vart jag ska börja, mkt beror på vädret. Det ska målas klart, plockas vinbär, grönsaker, skyggarn ska bli klar, lilla sovrummet ska renorveras, slyn behöver röjas, äpplen plockas, jordkällarn skulle behöva en urplockning/städning, bärbuskarna ska ha ramar, växter ska flyttas...Ja listan kan bli hur lång som helst.
Skulle vilja pröva att göra vin också...Fast jag vet inte om damejeannen är hel eller om den ens finns kvar, tror mamma hade en i gömmorna men jag är inte säker...Fast jäshinkar ska vara lättare att göra ren har jag hört. Vinsatser låter väl sådär kul men eget maskrosvin eller äppelvin skulle vara skoj att göra. Nu är jag inte så galen i vin då hrrmmm men ändå...Kanske blir det ;-)
Nej nu har jag annat att pyssla med..Natti

2 comments:

Anna, Fair and True said...

Kan Joar redan några svampsorter? Dvs känner igen dem?

gersgaarden said...

Ja han kan rätt många och kan peka ut och namnge dem :-)