Friday, January 28, 2011

Morrn morrn

Eller god förmiddag kanske man ska säga, snart är klockan 10. Har sovit dåligt inatt, hungrig, lyssnat efter ljud, mardrömmar, tandgnisslande gubbe osv...Men jag gillar faktiskt morgnar. Om det är frivillig uppstigning. Det första jag göra är att gå upp en stund för att balansera lite vätskor sen kryper jag ner i sängen med en god bok och läser en stund. Ibland kommer lillprinsen och kryper ner bredvid mig och ibland väljer han att gå till teven i köket istället. Just nu läser jag Svart Is av michael connelly. Inte riktigt min typ av bok trodde jag men den är riktigt bra. Jag brukar inte vara så förtjust i mord och knarkhistorier i stora amerikanske städer utan föredrar mysdeckare på yorkshirehedarna...Har nyss läst ur Bad boy av Peter Robinson och den gjorde mig inte besviken kan jag säga. Har läst alla hans böcker och kan verkligen rekommendera dem.

Sen måste jag bara reta mig lite också. På såna här småsaker som kanske inte skadar eller tar livet av folk men son sagt det retar mig. När jag läser ett recept eller rent av ser en förpackning av något som heter sugar snaps...Alltså det har väl alltid dugt bra med namnet sockerärt tidigare så varför inte nu? Morr...Sen hänger jag en del på tradera och det dyker ofta upp annonser på t.ex en " Ny kofta med tagsen kvar" Hmm tag, tags....Hette inte det lapp förut? När jag får ett nytt plagg klipper jag av lapparna inte tagsen! Morr igen, varför måste allt bli så engelskt när vi faktiskt har egna fullt dugliga ord/namn för saker. Suck..Och det där med att blanda svenska/engelska i en salig röra när man talar. Jag mår dåligt när jag hör en viss hemmafru från amerika med förkärlek för tofsar prata i alla möjliga reklamer. Men det är nog kombinationen svengelska/ släpig röst som retar mig. Nåja hon är säkert en bra människa för det. Om man talar så på ett roligt sätt, dvs driver med det så är det en sak men jag har svårt att ta någon på allvar som svänger sig med engelska ord i varje mening.

Såja nu har jag fått häva ur mig lite. Solen skiner, det är kallt, eldar i kök och kammare. Snart ett par turer till vedskjulet och brevlådan. Sen förbereda för maten. Ska pröva ett nytt recept idag. Ostbiffar med ugnsbakade morötter och kall sås. Gör nog två såser en med curry i till mig och en med mangochutney till gubben som inte gillar curry. Men vi får se, jag kanske nöjer mig med en sås till oss.

Ska nog iväg och hämta oss en hyrbil idag så vi har något att köra med. Kollar runt på bilar men det är nästan omöjligt att finna en ny s80 av samma modell :(

Men nu kallar plikten. På med termobyxor och dra ner mössan över öronen. Och broddarna är på. Jag har lärt mig läxan. :)

Ha det gott och värm varandra

2 comments:

Ladyintuitionstardust said...

Hej hopp! Ibland kan man bli förvånad, man greppar en bok som man inte tror, egentligen, passar en och så visar den sig vara riktigt bra. Det är kul! Och så vidgar man ju vyer och sinnen också, på kuppen;)

Att lillprinsen kryper ned låter mysigt! Ett tag kunde jag ha 2-3 barn i sängen samtidigt, plus gubbe och katt:) men den tiden är förbi. Inte ofta tonåringarna kommer och kryper ned hos mor men det är precis som det ska vara:) Katten däremot kommer gärna:D

Elda och elda, det är vad vi gör denna vintern. När vi inte skottar snö;P

Maten låter MUMS! Ikväll vet jag inte vad jag får, ska på byafest med middag och dans. Ska bli skoj!

Ha en fin helg!

Anna, Fair and True said...

Håller med dig om svenska/engelska!