Friday, January 21, 2011

muminmys

Gossen tycker mycket om böckerna om mumin och då särskilt mårran. Jag tycker också mycket om Tove Janssons sätt att skriva, det är vackert och orden blir liksom levande. Sen gillar jag illustrationerna som också är gjorda av Tove i början, sen tror jag att hennes bror tog över tecknandet. Nåja Joar lånade en bok om mumindalen på bibblan, "Trollvinter" heter den. Det är ingen riktig bilderbok utan mest text uppdelade i kapitel och någon enstaka bild. Det var en ny upplevelse för oss bägge två. Högläsning! Vad jag har längtat efter det, just det där med att läsa ett nytt kapitel varje kväll så det blir lite spänning till nästa gång. Och det är nog lika mysigt för oss bägge att två att krypa ihop i fåtöljen och följa mumin och de andra. Sen vill jag gärna fortsätta med sån läsning med olika böcker, varvat med vanliga bilderböcker såklart!

Det börjar lukta mat nu...Lagar baconlindad kyckling som legat i en marinad av rödlök, vitlök, soja, olja, chilisås och sambal oelek. Sen får det bli en sås med ungefär samma smak som marinaden och bulgur till det! Och en svenssonsallad, dvs gurka, isberg och tomat. Den tristaste salladen som finns men helt ok.

Volvon finns nog inte så länge till som det verkar. D pratade med skadecentret och det skulle bli för dyrt att laga upp. Det var tydligen inte bara plåt och lyktor. Kylaren och motorbalken var tydligen skrot också...Nästan så att jag har lust att gråta en skvätt, tyckte verkligen om den bilen.

1 comment:

Ladyintuitionstardust said...

Tove Jansson <3
Läste en biografi om henne, jätteintressant liv, ja det är ju alla liv egentligen:)
Hon gjorde finurliga "anti-nazist-serier" på 40talet:) DET gillade jag verkligen.
Mysigt att läsa för och med barn. Högläste för mina barn om kvällarna tidigare, nu vill de nog inte det;) men så är de ygnsta 15 och snart 17, fniss!
Maten låter mums!
Här blir det veg-gryta med pasta idag.