Wednesday, February 4, 2009

tredje inlägget idag då

Får väl skriva ett inlägg med mer bokstäver än bild också :) Idag har vi sågat ett par reglar till, mange är snuvig och jag håller på att frysa ihjäl därute så vi får ta korta pass ett tag. Lite krångligt när man ska släpa ut 4 metersplank ur traktorskjulet. Dörren går inte att öppna pga fet snökant. Man kan ju krångla ut planket samma väg som vi tar in via hönsgården men för att slippa alla höra så öppnar vi istället övre delen av dörren och baxar ut dem den vägen istället. Nåja idag har vi fått upp två reglar så halva ytterväggen är klar iaf. På den väggen har någon en gång i tiden skrivit ner en rad, ett ordspråk skulle jag tro. Roligt att finna sånt. Och på motsatta väggen har min morfars farmor skrivit sitt namn. Hon fick sitt första barn 1872 så då var huset runt 20 år gammalt bara. Svårt att tänka sig att det någon gång varit nytt. Antagligen var det min morfars farfars far som byggde huset någonstans i sin medelålder. Mmm jag gillar släktforskning, särskilt när det kommer så nära. Kanske var det hon som som skrev ordspråket också? Undrar vad för sorts människa hon var, min "förmoder", vad hon tänkte när hon skrev sitt namn där på väggen...Joar är 14e generationen där :) I samma släkt alltså, huset är ju lite nyare.
När vi skulle hämta skrutten på dagis idag fann vi honom inte, han sprang inte runt och overallen hängde i kapprummet. En av fröknarna visade vart han var. Han låg och sov i vilan. Längst in mot väggen låg han under sin filt och sov gott :) Trodde absolut inte att han skulle acceptera att sova där men det är jättebra att det funkar. Han hade härjat rätt bra där idag, de hade varit till gymnastiksalen och haft gympa och sen duschat så han har haft mkt kul och blev trött :) Han hade ätit lite mat idag, paneringen på sprödbakt torsk. Han vill inte ha själva fisken men paneringen tycker han om.
weee vann just en traderaauktion. Budade på två munktröjor till bobo, den ena såg ut som en ödla med taggig luva och ögon ;) Vann två par halksockor med stinky på häromdagen som jag väntar på att de ska dimpa ner i lådan snart. Mamma vann en tröja med sniglar på tidigare ikväll. Tradera är skoj...
Men nu ska jag ta mig lite hemgjord mannafrutti.
natti

No comments: