Wednesday, February 25, 2009

Tidningsfotograf



Nej jag har inte börjat jobba som tidningsfotograf (tyvärr) utan har helt enkelt fotograferat tidningar idag. Gamla nummer av tidningen Julstämning. Från 1913 till 1916 :) Är glad att folk aldrig slängde saker förr. Om mina förfäder såg mig stå och fotografera deras gamla saker skulle de nog bara skaka sina huvuden...Fann lite gamla Husmodern och postorderkataloger också. Håller nämligen på att röja undan saker på/i en gammal bäddsoffa. Tur att man inte är rädd för muslort! Jag har haft alla mina mattor liggande där på en hög men nu har jag rullat ihop dem någotsånär prydligt och ska försöka hitta en annan plats åt dem. Långa mattan var trassligast att rulla ihop. Den är sådär 12 stora kliv lång. Nu har ju jag ben som en tax förstås men den räckte från ett rum och tvärs över hallen...
Sofföverdraget var söndertuggat av möss men ryggkuddarna var fina. Och själva madrassen var ju fin med det typiska mönstret på gamla madrasser. Fjädrade soffor är ju också lite festligare än de moderna, vet inte om det används stålfjädrar numer i möbelindustrin? Om man slänger sig i en moderna soffa kan man räkna med att det är lite hårt, fast med de gamla är väl risken att man studsar ur istället! Som barn var det ju kul att hoppa i sängen, hur gör barnen nu då? Det är ju träribbor i många sängar och det känns direkt farligt om man råkar hamna emellan två stycken. Ok nu har ni nog tröttnat om mina utläggningar om möbelfjädring och sånt...Med ett annat överdrag blir den nog fin igen. Och så ska jag orka få in undersängen också...Den är så jäkla tung, orkade knappt lyfta ena soffbenet när jag skulle dra loss en bit av en matta...
Solen skiner, det är härligt ute! Och så sitter jag inne :) Ska nog ta med mig vovven ut på en liten promenad innan vi ska hämta bobo.
Ikväll ska det jobbas, var ganska sleten igår kväll när jag kom hem. Visserligen inget hårt arbete men ovant att vara borta på kvällen! Nu har jag köpt mig piroger så jag har ngt snabbt att äta innan jag stupar i säng.

2 comments:

Fröken Höst said...

Jag har köpt en bok på rean som du ska få låna och läsa när du håller på och röjer så att du inte sländer något värdefullt. Auktionshandboken heter den.
Jag rekomenderar tjocka madrasser om man ska hoppa i sängen.

gersgaarden said...

jag slänger ingenting jag...Är en hamster