Sunday, March 20, 2011

söndagsmiddag

Vår vaktfågel i farstun, lite mycket filtar och lakan hängandes, de är borta nu :)

Vi kanske inte alltid är traditionella av oss men just på helgerna och helst söndagarna tycker jag det är gott att laga något särskilt. Något som får ta tid. Så nu står det en köttfärslimpa och gottar sig i ugnen, potatisen kokar och den hederliga brunsåsen har precis fått en sista finjustering. Jag kan inte fatta varför jag använde påssås till det tidigare när det är världens enklaste sak att smälla ihop en egen, dessutom tusen gånger godare! Sen har jag gjort snabbinlagd gurka till. Idag är jag husmor :)
Igår gjorde vi egen glass, inte gräddglass som jag hade tänkt utan joar hade ett annat förslag: jordgubbsisglass. Han tyckte vi kunde mixa jordgubbar och frysa in i såna där isglassformar. Så jag mixade, spädde ut med lite vatten och hade i ngn sked med florsocker. Det blev goda somriga isglassar! Perfekt att veta vad som är i. Inte bara vatten med aromer....

Och nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat med sådderna. Det blev paprika, tomat och timjan idag. Sen behöver jag gå igenom mina frölådor för att se vilka som brådskar. Så här sent ute tror jag inte jag varit ngn gång.

3 comments:

Ladyintuitionstardust said...

Mums det låter!!! God söndagsmiddag:)
När jag gör köttfärslimpa så gör jag som min gjorde i min barndom:
Gör limpan i mitten av braspannan, lägger lök, potatis och morötter ikring, o lite olja eller smör på dem o lite salt:)
Det blir smaskens det åxå..
Sen var det en kompis som tipsade att hon strör fetaost överalltihopa också, men det har jag inte testat ännu...

Oj, nu blev jag hungrig;)

Jolie said...

Åh inlagd gurka är ju så gott. Isglassarna lät ju goda oxå.

Och ja det är mkt godare, nyttigare och billigare att göra egen sås :-)

gersgaarden said...

Ja så brukar jag också göra, ha i lök och morötter bredvid. Potatisen får dock inte plats. Jo om jag tar en större form förstås :)

Hej jolie, länge sen jag läste din blogg nu, ska kika in på den sen :)