Friday, March 18, 2011

budgetgenomgång

Här har jag suttit och försökt gå igenom en massa kvitton sen ca ett halvår och fram till nu. Försöker få en bild av hur mycket vi lägger i månaden på sånt som rör hushållet, mat, dryck, hygien och städ osv. Och det är rätt mycket tycker jag...om jag jämför med andra så är det kanske inte så farligt ändå men men....Men då jag är noga med vad vi stoppar i oss så blir det ofta dyrare. Visst, all billig mat behöver nödvändigtvis inte vara dålig men man kan ju fundera på varför den är så billig....Halvfabrikat och e-nummer undviker jag så gott det går. Försöker köpa så rena varor som möjligt och laga maten från grunden. Men visst händer det att jag faller dit och står där med en panpizza i korgen. Jag är långt från perfekt :) Sen handlar jag i första hand ekologiskt om det finns. Några saker som är dyra: Ost, mjölk (ok i vanliga fall kanske den inte är dyr men i de mängder det går åt här så blir det höga summor), kött i alla former, bröd (slarvar tyvärr med det hembakta) t.ex. Köper man kycklingfiléer och en limpa så är man ju över hundralappen. Eller en ost och tre liter mjölk, samma där. Så ramlar det på. Men jag tycker man ska kunna njuta av mat och unna sig kvalitet.
Tillbaka till ekonomiberäkningarna....

No comments: