Wednesday, March 16, 2011

Fûggler

Jag längtar så efter vårfåglarna nu. Småfåglarna kvittrar på så fint när det droppar från taken, glada över att ljusare tider kommit antar jag.
Men det dröjer nog till mitten av april, sådär till pappas födelsedag innan de första tranorna kommer. Det är så härligt när man hör de första trumpetljuden och ser de stora fåglarna landa ute på gärdena. Då är det riktigt vår!
Ljungpiparen med sitt lilla pip.
Och den långnäbbade storspoven med sin underbara drill. Som ett lyckligt jubel över sommaren. Ännu ett favoritfågelljud.
En annan fågel som ligger mig varmt om hjärtat är naturligtvis koltrasten, vem gillar inte dem? Med sin vackra, nästan lite vemodiga sång på sommarkvällarna.
Gökens koko.
Och jag skulle så gärna vilja få se tofsvipan igen. Den har jag bara sett och hört en enda gång.En riktig akrobatpajas som låter som en leksak....

Har nog aldrig längtat efter våren så mycket som i år! Kom vår, kom tranor!!!

2 comments:

Ladyintuitionstardust said...

Ja! I år är våren extra efterlängtad! Nu har snödropparna kikat fram i min hemtrakt och tranor lär ha skymtats på nått håll, här i söder, har jag hört. DET ÄR HOPP OM DET NU!!!JA, kom, våren, kom!!!

Karin said...

Storspoven brukar använda skorstenen på "tvättstôga".. så sitter han där och skriker och vakar över sina små dunbollar som kutar på jâl:) Helt klart ett tecken på att sommarn är här- men inte mitt favorit ljud mitt i natten:) Tranorna är vackra dom med- men för ett jäkla väsen dom med:) Angående glassen jag gjorde så blev den inte alls bra, så tills jag gör en godare variant så får du inget recept:) Funderar på att inskaffa en sådandär glassboll som man kastar stoppar i alla ingridienser i, sen ska man kasta den till varandra tills det blir glass där inne:) Du kanske vill komma hit och testa?