Thursday, March 10, 2011

ännu ett misslyckande

Här har jag ägnat flera timmar till att baka matbröd och det gick käpprätt åt helvete...Vitt bröd lyckas jag oftast jättebra med men så fort jag ska göra lite grövre bröd så sitter jag i slutänden med ett bröd som har stenhård skorpa (risk för avbrutna tänder) och ganska degigt inuti. Dvs rätt oätligt när det inte är ugnsvarmt längre (då är allt bröd gott med massor av smör på). Vad gör jag för fel? För mycket mjöl? Jäsning? Knådning? Ugnstemp och placering? Tar gärna emot tips och gärna också idiotsäkra recept på grova bröd.
Jag älskar att laga mat och baka men när det hela tiden misslyckas blir jag både trött och ledsen. Kan ju alltid slå mig själv i huvudet med en limpa.....Hjälp?

5 comments:

Anonymous said...

Jag har ett recept på ett gott grovt bröd som du kan få. Innehåller morötter.
Men det blir riktigt mörkt.

Fröken Höst

gersgaarden said...

har du prövat att göra det själv?

Anonymous said...

Ja. Den är jätte enkel att göra och riktigt god. Den görs i form, ska inte jäsa eller eller bakas ut.

Fröken Höst

Ladyintuitionstardust said...

Har åxå ett jättebra recept på ett mycket gott grovt bröd, ska rota fram receptet bara så kommer det nån dag här framöver:)

gersgaarden said...

Fröken: Är det bakpulversbröd eftersom det inte ska jäsa?? Tar gärna receptet iallafall:)

Cattis: Tack så mkt, rota på du :)