Thursday, March 25, 2010

Tranafton


Min morfars faster hade som tradition att göra ett tranbo varje tranafton. Jag vet inte vad hon brukade lägga i det men kanske var det ägg. Jag återupptog den traditionen idag och gjorde ett litet rede på spisen som jag lade lite godis i. Sen fick Joar titta i tranboet när han kom hem från dagis och där låg hans present från tranan. Kanske borde jag ha sprungit barfota tre varv runt huset eftersom det också är en gammal sed. För att undvika ormbett och skador på fötter under kommande år. Men istället för att springa barfota i snö och slask lyckades jag på något märkligt vis få en bit glas i foten. Den måste ha varit antingen i stöveln eller strumpan och det blödde ganska bra. Tyckte väl att det var en ovanligt giftig flis...

Det har varit en ganska produktiv dag. Lilleman började dagis tidigt så jag ägnade morgonen till att baka matbröd. Det blev skållat fullkornsbröd av dinkel. Jag brukar inte lyckas bra med grovt bröd men det verkar ha funkat denna gång. Sen har jag sått en del fröer så nu börjar det bli trångt i köksfönstren.

På bilden ser ni min fina glaskupa på zinkfot (?) som jag fick i julklapp av mamma. Har ni några idéer på vad jag kan ha i den? Har mest kört på choklad i papper som ser lite fint ut men vad kan man ha mer? Bomba mig med idéer :)

Nu ska jag poppa lite popcorn, kura in mig i fåtöljen och se på de där bildårarna...Gubben är borta ikväll så det blir till att mysa själv.

3 comments:

Anna, Fair and True said...

Trodde glaskupan var tranboet först :) Har aldrig hört talas om den seden men lite kul.

Anonymous said...

Till påsk kan det vara fint att ha några gröna kvistar eller blommor och något påskpynt tex fjädrar och kycklingar! Bara att stoppa i det du känner för:)/Madde

gersgaarden said...

Ja nu inför påsk har jag faktskt lagt i äggskal som joar målat :)