Monday, July 21, 2008

Åska och bullbak


Sista bloggen blev kortare än planerat eftersom det dundrade till så jag fick dra ur datorn lite hastigt. Idag började det åska redan på morgonen. Mitt på dagen höll det upp och var faktist riktigt fint men sen på aftan brakade det lös som aldrig förr :(

Jag och Joar bakade bullar på förmiddagen, glömde att det inte går lika bra att baka i åskväder....Degen jäste dåligt och jag tyckte inte bullarna blev riktigt bra, konstigt att vädret kan inverka men enligt mamma är det svårt att vispa grädde och kärna smör också under åskluft.

Joar var duktig att baka, hjälpte till att ha i mjöl och kavla även om vi blev lite oense om hur och när man ska kavla...Han siktade över kanel också. Ville att han skulle hjälpa mig strö över pärlsocker men då smakade han på det och upptäckte att det var bra mkt roligare att äta det än att lägga det på bullarna.

Verandan är nästan färdigskrapad nu så vi ska frakta hit grovis och dammsuga upp färgflagor. Trodde att jag hade vit utefärg men det var så små slattar så det blir till att köpa ny.

Emma och jessika var på besök en stund på eftermiddagen. Sen fick joar förlja med mamma in undan åskan medan jag och mange plockade ur saaben, dammsög och tvättade den. Det kan bli tal om bilaffär i dagarna. Håller tummarna för det.

På aftaskvisten åkte vi ner till elindebol en sväng och hälsade på Calle & company.

Bobo har lekt med torkade trattisar och är väldigt inne på svamp just nu. Vi sitter och kikar på olika sorter på nätet och ute. Han vet redan namnet på flera svampar och vilka som är goda och giftiga. Vi kallar alla svampar vi ser ute som vi inte med säkerhet är ätliga för "ont i magen svampar". Då vt han att han inte ska ta dem.

Imorrn ska jag, joar och faster Emma på roadtrip med hennes cab, hoppas det blir fint väder...Fast vi ska inte så långt, baratill xär och hälsa på Linda men kul ändå att komma ut lite :)

Nu ska jag diska och sopa köksgolvet innan jag ser på film "waking up in Reno".

Höres

No comments: