Tuesday, December 17, 2013

tisdag 17 december

Idag har jag haft tid att sitta lugnt, slappna av och bara andas, vi fick nämligen punktering på kärran när vi hämtade pellets till mormor. 30 km/h hem, riktigt gött att att känna pulsen gå ner en aning, stressad som jag är nästan jämt tycker jag. Måste nog ta och mäta vilopulsen för skojs (?) skull någon gång. När jag ligger i sängen på kvällen känns det ofta som om det går en technobas i bröstet.....

Köpte mig ett par hyacinter idag, blå och rosa, vit var visst slut. Och ja, de är antagligen tokbesprutade! Men det är den enda av julblommorna som jag är intresserade av. Amaryllis är visserligen fina men nej, det har inte blivit någon sån ännu. Julstjärnor ser trevliga ut till en början sen blir det bara skräp av dem som man måste slänga. Hyacinterna kan jag åtminstone återanvända och peta ner i rabatten till hösten för vårblomning. Och kom ihåg att inte äta av dem,,,,magbesvär kan tydligen förekomma om man skulle få de idén.

Och tjälknölen blev förresten helt underbar. Mycket blev det också!  Lagade en potatisgratäng till den. Denna gången gjorde jag gratängen annorlunda mot vad jag brukar genom att koka potatis, purjo, kryddor och vitlök tillsammans med grädde och en gnutta mjölk innan jag slog det i formen och toppade med ost. I vanliga fall brukar jag bara varva det torra och hälla på grädde och ingen ost. Den blev sådär farligt god så jag kommer nog fortsätta på det här viset!

Igår kom frökatkalogen från impecta så jag och sonen nästan slogs om vem som skulle kolla i den först. Bara nästan :) Han önskar sig jättepumpa...Växthus någon? =)
Vi hade en slappardag hemma igår eftersom skolskjutsen inte vågade komma till oss pga halkan. Is och sen regn på det + ingen grusbil så långt man ser. Bäst att hålla sig inne tyckte vi!

No comments: