Wednesday, February 9, 2011

Leka med bokstäver

Har haft spelkväll med sonen och kört ett par bokstavsspel. Han har mest sysslat med siffror annars, vem han fått det intresset av vet jag inte då jag är hopplös på räkning och totalt tappar intresset så fort jag ser några siffror någonstans...Han är duktig på att räkna och vill gärna veta tider, vad klockan är och hur lång tid/minuter saker tar, temperaturer och mil när man är ute och åker.
Men nu börjar han faktiskt intressera sig för bokstäver så det tänker jag såklart också uppmuntra. Han känner igen de flesta men har svårt med att bygga ord och veta vilken bokstav ord börjar på men vad kan man begära? :) Rim gillar han. Vi har bokstäver i plast som jag hade när jag var liten, tyvärr saknas en del, men dem bygger vi ord av. Sen har vi spelat fem myrors bokstavsspel och ett "lär dig läsaspel" Han har börjat skriva sitt namn även om bokstäverna blir lite krumeluriga så kan man med lite fantasi se vad det står :)
Jag började läsa och skriva väldigt tidigt. Vid fem års ålder kunde jag det. Mamma berättade att när vi var på fyraårskontroll var läkaren nästan arg på henne för att jag berättade vad bokstäverna på bilden hette. Han trodde nog att hon drillat mig hårt men jag var tydligen intresserad helt enkelt.
På måndag ska lilleman iväg på vaccinering tydligen. Jag hade totalt glömt bort att det var dags igen. Sen ska vi göra ett hörseltest igen på ena örat. Han hade en vaxpropp sist så det fungerade inte så bra. Tyvärr verkar det som om han har en på gång igen så jag får väl köra med lite revaxör och se om det lossnar av sig själv. Det gjorde ju inte det sist men det borde inte ha hunnit bli så mkt på bara ett par månader tycker jag...Men vi får pröva och se så att det inte är så att hörseln helt enkelt är sämre på ena sidan. Fast ha verkar inte höra dåligt direkt...han hör då allt man inte vill att han ska höra :P

No comments: