Monday, February 7, 2011

gardiner, kalas och sjukdom



Idag är jag hemma med en liten sjukling. Han spydde några gånger igår :( Så nu väntar jag på att se om det blir mer eller om det lugnar sig. För två veckor sen var han hemma pga förkylning men annars är det sällan vi drabbas av förkylningar. Visst lite småsnuviga kan vi vara men det är sällan det är feber och alldeles illa. Och nu får vi se om vi blir drabbade vi med, joars mormor var dålig igår hon med men bra idag.

Har äntligen tagit mig i kragen och fixat de nya gardinerna i sovrummet. En av få saker som är inköpta på ikea. Är inte så förtjust i deras möbler osv men de har en del fina textilier. Nåja gardinerna heter alvina fläta och var en halvmeter för långa för att ha på nedre våningen. Så jag fick bre ut mig på golvet i köket för att mäta och klippa till dem. Sen använde jag snabbfållningsband för att lägga upp dem. Det var riktigt smidigt att använda, slapp svära över symaskinen :) Nåja nu hänger de på plats i sovrummet. Det var lite mildare i vädret så vi passade på att dra upp rullgardinerna...Annars är det mörkt som i en bunker därinne. Men vad står man inte ut med för att behålla värmen lite längre :)

Gubben har testat ett par gamla dammsugare som vi har ståendes. En gammal electrolux från 1938, den gick tyst och fint men kanske inte den starkaste sugförmågan. Men den funkade iaf. Dock ska vi byta sladd till den för den var inte i bästa skick. Det finns ju så fina nya textilkablar att köpa. Den andra dammsugaren är en Tyfon, kanske från samma tid men är inte säker då vi inte fann så mycket info på nätet om den. Den fungerade men tror att det var den det inte gick att stänga av på knappen. Förstår varför konditorikakorna fått sitt namn. De är ju gröna rullar :) Och de gamla dammsugarna är ju mycket trevligare att titta på med sina fina former, krom och medar.

På lördagskvällen var vi upp till Ellinor på födelsedagsmiddag, var jättetrevligt och underbart god mat. Jag var mätt resten av kvällen :) Väl hemma kom min äldsta kusin på besök och det blev ovanligt sent. Jag har nog blivit gammal...nåja vi kom i säng vid tretiden och hela tiden hade jag i bakhuvudet att jag kommer att vakna om sådär tre, fyra timmar och inte kunna somna om...Och under den dagen blev ju lillfar sjuk så då gjorde det inte så mycket om man slappade i sängen med dvdn halva dagen. På kvällen (igår alltså, jag vet att jag kanske babblar osammanhängande) gjorde vi en härlig älgstek i lergrytan. Slängde i lite morot, lök och tomater i vattnet som fick koka i steken i ugnen. Blev en supergod sås med lite extra salt, soja och massa grädde. Till det en potatisgratäng. Bra med mat som lagar sig medan man gör något annat. Praktiskt att elspisen dessutom har två ugnar. Vedspisen fick vila sig lite för en gångs skull :)

Någon som prövat att baka bröd i lergryta och har något recept/tips att dela med sig av? Jag är en stor vän av lergrytor men bröd har jag inte testat. Får skaffa ett par till så att man kan ha en särskild till t.ex fisk då smaken kan sätta sig. Borde använda den mycket mer egentligen!

Ha det gott!

1 comment:

Anonymous said...

Det bblev jätte fint med dom nya gardinerna =)

Jag har en kokbok om lergrytor... om jag inte minns fel så e det bröd där i oxå =)

Kram /svägerskan