Tuesday, January 31, 2012

vid spisen...

Tänkte dela med mig av en matlagningsbild, det händer kanske inte så ofta men eftersom mat är ett av mina stora intressen så upptar det mycket av min tid. Här är min variant av chili. Den blev supergod om jag får säga det själv...:)
Mitt favoritmaterial i grytor/pannor är kanske inte helt oväntat gjutjärn. De blir aldrig uttjänta bara man sköter om dem. Och även om man får tag på gamla rostiga saker så går det att få dem fina igen med försiktig rengöring och inoljning. Som kvinna behöver man ju järn och det fälls ut ur grytorna. Tänk på att inte använda diskmedel till gjutjärn. Teflonpannor och liknande litar jag inte riktigt på. Tror inte det är nyttigt att få i sig sånt. Så jag tänker så småningom byta ut den jag har bara jag får tag på motsvarande i gjutjärn, dvs en stor en med lite högre kanter.
Och mitt favoritmaterial på köksredskap är trä. Gillar känslan av trä i handen. Även där finns en ovilja mot plastredskap (särskilt de svarta) . Så även de kommer bytas ut mot liknande fast i trä eller stål.
Snart ska lilleman krypa ner i sängen och när jag nattat honom och tänt kakelugnen ska jag nog ta och värma mig en kopp te. Myyys!

2 comments:

Ho Karin på Älvås:D said...

Ser hur gott ut som helst! Grytor, köttfärssås och allt sånt SKA tillagas i gjutjärn, annars blir det inte lika gott. Lästa någonstans att för att utvinna järnet ur grytan så ska man alltid tillsätta något syrligt, typ tomat, citron mm. Men oftast så har jag en klick tomatpure i maten när jag gör grytor så:D
Hoppas vi kan bjuda varandra på mat snart- myyys!

gersgaarden said...

Ja tomatpuré funkar i det mesta. Ja det tycker jag verkligen att vi ska ta och göra. Massa god mat och barna kan tumla runt :)Härligt! Vi får försöka bestämma någon dag :)