Monday, January 9, 2012

kylrensning och djurplågeri

Nu har jag befriat mig från glutamatbuljongtärningarna som legat bortglömda i kylen ett tag. Jag har inte använt dem på länge men inte velat slänga dem bara ifall att...(jag har lite problem med att göra mig av med saker). Jag har mitt älskade örtsalt från herbamare istället, det är verkligen bra att ersätta med då det inte innehåller annat än salt och örter. Har även hemgjord kycklingbuljong i istärningsform liggande i frysen. Perfekt att slänga i ett par stycken vid behov. Ska nog ta och göra mig köttbuljong någongång framöver också. Ren mat ska det vara! Men tillverkarna smyger ner allt möjligt i maten så det är en verklig djungel. En sak med glutamat som fortfarande står kvar i kylen är min oystersås...Vet inte om det finns utan smakförstärkare att köpa annars få jag väl helt enkelt byta ut den mot något annat. Sen har vi ju det där med konserveringsmedel, det är ju också med i nästan allt. Suck...nåja vi äter ju faktiskt nästan aldrig halvfabrikat iallafall, det är ju en liten tröst. Nästa steg blir att gå igenom eventuella kryddblandningar. Och i framtiden blir det hemgjord tacokrydda i det här hushållet.
Läser just nu döden i grytan av "hemliga kocken" och Henrik Ennart. Alla vet nog innerst inne hur jäklig djurindustrin är men ibland behöver man bli påmind. Nästan så att jag överväger att bli vegan tills vi skaffat egna djur på gården att äta. Rekommenderar att ni läser den...EU och multinationella jättar, ekonomin styr, allt på djurens bekostnad :( Nää fy...

No comments: