Saturday, November 15, 2008

Chips och limpor

Idag har det varit en fin dag med solsken! Så på förmiddagen var vi ute en stund och så hälsade vi på gammelmormor. Mamma kokte älgsylta så vi har paketerat en hel del ikväll.
Lagade en god kycklinggryta med ris till middagen, blev t.om en matlåda kvar av det. Jag gillar att göra matlådor, frysa ner saker och trolla ihop maträtter av rester. Det är så onödigt att slänga fullt ätbar mat bara för att det blir över.
Har länge tänkt att baka matbröd och idag blev det av. 4 smarriga limpor blev det, såna med ägg och farinsocker i. Kanske inte det nyttigaste brödet men gott iaf. En limpa han vi redan smällt i oss, nybakat bröd är kriminellt gott :-)
Sen gjorde jag och Joar egna potatischips. Han var jätteduktig på att hjälpa mig och väldigt ivrig på att få smaka. Skivade potatis tunt med osthyvel, gjorde en blandning av olja och salt (man kan ha i andra kryddor om man vill också). Blandade potatisen med det och trädde sen upp skivorna på träspett. Lade på tallrik i micron och sen fick det steka sig där en stund. Det blev jättegott! Som lantchips ungefär. Lite hårdare än vanliga men gott och antagligen lite nyttigare eftersom man slipper friteringen.
Så idag har jag varit duktig :-)
Imorrn ska vi till grannen på tårtkalas. Alla verkar fylla år i november..Eller ja sex stycken men moster är nog inte häruppe på sin födelsedag (samma dag som joar förresten) och inte Anna heller. Alla dessa skorpioner...Och ett par skyttar. men men alla kan inte vara lejon..;) Sen blir det lugnt med födelsedagar ett litet tag. Fast i december är det ju dags igen men bara en vad jag kommer på..Om jag har glömt ngn ber jag om ursäkt, är faktiskt usel på att komma ihåg födelsedagar. Det är min manliga sida som kikar fram antar jag...:-D

2 comments:

Himmel o pannkaka said...

Hej! Du får inte glömma lille Samuel som blir 1år samma dag som Anna! Kram

Anna, Fair and True said...

Egna potatischips måste jag göra någon gång! Lät ganska lätt!