Monday, November 4, 2013

Regn och rusk på äkta novembervis

Idag är det en sån där dag då man bara vill sitta inne och kura. Min lediga måndag och oturligt nog regn och rusk...Trotsade det och tog mig en tur till grannlänet för att handla hem lite. Jag är inte mycket för lidl men det är dit jag åker när jag behöver bunkra upp med kvarg. Visst kan man enkelt göra egen av avrunnen filmjölk så jag har ju egentligen inget att skylla på mer än att det är bekvämt. Tyvärr är det av tyskt märke. Nu när jag skriver och funderar lite ser jag hur dumt det verkar....Klart jag ska bunkra upp med svensk ekofil istället och göra egen i fortsättningen! Det är ju så gott och användbart till det mesta: Att baka med, äta med bär som frukost/dessert/mellanmål osv/ göra goda kalla röror med oavsett om det är med kakao eller räkor, att använda istället för smör på mackan och en massa annat! Mums :)

Sonen har varit hos pappa på lovet och dessutom till Norge på sin kusins dop så vi möttes upp igår kväll i Årjäng. Så skönt att ha honom hemma igen, det är alldeles för tyst och konstigt när han inte är här. Men det kändes taskigt att skicka iväg honom till skolan redan morgonen efter att han kom hem....

Börjar bli väldigt trött redan nu känner jag *gäsp*. Har just kollat på "halv åtta hos mig" och tänt i kakelugnarna. Mumsat i mig lite lufttorkad skinka med ett tillhörande glas rödvin. Lägger mig nog tidigt ikväll, jobbar tis-ons och just de nätterna innan jag ska till jobbet sover jag så dåligt. Vantrivs inte alls på något sätt men jag tror det är stressen över att jag ska försova mig och pressen på att jag måste sova för att orka upp som spökar mycket. Tar oftast en bra stund innan jag somnar och sen vaknar jag några gånger under natten. Däremot somnar jag väldigt snabbt om jag sitter i fåtöljen eller t.om en pinnstol och tittar på tv...men så fort jag lägger mig i sängen så piggnar jag till. Borde inte sova tv...

Idag blev det stekt fläsk, potatis och löksås till middag. Ingen bild, har redan lagt upp den rätten en gång tidigare har jag för mig. Och ja, jag skriver fortfarande matsedel. Helgerna kan dock vara lite öppna ifall vi är på resande fot eller om gubben har maten, dvs mina jobbhelger.

Nu börjar jag bli frusen också,,,ska nog ta och tända vedspisen igen. Stekte fläsk på den förut (i panna, inte direkt på spisen :P )så det blev Lytzendimma inne i köket. (orkar inte leta efter symbolen för tyskt u, det med prickar). Vädra. vädra, vädra. vi har ju ingen köksfläkt! Men vi har spjäll och ytterdörr!

1 comment:

Ladyintuitionstardust said...

Mysigt att ha sonen hemma igen, förstår jag:)
Gott att ha både kakelugnar och kamin/spis att elda i.
Ha en mysig november!