Wednesday, November 6, 2013

Vin, bröd och spindelätare

Igår kollade vi till äppelvinet, det hade jäst färdigt redan för ett tag sen men latheten har dominerat...Provsmakade och kollade med mätaren om det jäst klart. Och ja det hade det ju. Silade av all frukt, tillsatte jässtopp och två klarningsmedel. Nu står det och goar till sig ett par dagar till. Räknade ut att det skulle ligga ca 12-13% i alkohol. Blir drygt tolv liter totalt om allt går vägen. Det blev ett ganska torrt vin, när jag prövade en slurk medan frukten låg i kändes det lite mer syrligt men efter silning kändes det aningens sötare men värmde verkligen strupen på vägen ner. Det blir något att göra glögg på till advent. Någon som har något bra glöggrecept med äppelvin/vitt vin som bas?

Gjorde sista dagen för arbetsperioden idag, fylld av energi hela dagen så jag satte igång ett tekakebak när jag kom hem. Doftar rätt gott i stugan nu. Om jag hinner/har lust/ork osv imorgon funderar jag på att baka mammas formfranska och kanske lite muffins att ta med till mormor på fikastund. Vaknade redan kvart i sex imorse och var akut sugen på att baka något, suck....ibland undrar jag om jag verkligen är nomal...Hoppas inte :P

Nu är det lugnt i huset, sonen har ätit kvällsmat, gjort läxan och krupit till sängs, tekakorna svalnar under bakduken, vinet klarnar sig i hinken, en katt i Daniels knä och en ute, nyduschad, diskmaskinen är väl det enda som stör friden litegrann.

Förresten så har Joars flugfälla ätit upp mina kompisar,,,,såg två uppsättningar av lockespindelben sticka ut ur "munnarna" på dem. Bra att de sköter sig även om jag är rädd för att de ska dö, de ser lite bruna ut, en del. Tycker bara lite synd om de långbenta stackarna som fastnat där.

No comments: