Sunday, November 10, 2013

Vinprovning

Idag har vi tappat upp äppelvinet på flaska och korkat igen. Fann nätkorg på hjul (såna som man kan ha i badrummet) som vinet får ligga i på lagring. Jordkällarn fick en liten ansiktslyftning för några veckor sen, gubben isolerade "hallen" i den så nu ligger vinet där och gosar sig.
Tack till mina törstiga förfäder, nu kom ett helt gäng gamla vodkaflaskor till användning!
Tog med mig en flaska till mamma för provsmakning. Och det var långt över förväntan! Kanongott hemmavin =)
Är redan sugen på att sätta en ny sats, jag gillar ju egentligen inte vitt vin sådär överdrivet mycket (får väl lära mig nu) så det kanske blir en sån där vinsats med rött. Glögg av svagdricka vore roligt att sätta nu innan jul, och det beryktade potatisvinet skulle också vara spännande!
Om man nu skulle spinna vidare lite i fantasin så vore ett extra grovkök av intresse. Massor av rostfria bänkar, hoar osv så att det riktigt fick plats att breda ut sig. Hinkar, flaskor osv tar ju en del plats, särskilt när man ska blaska med "superrengörningen" av all utrustning innan.
Ja man skulle ha ett litet kokeri, där man kunde slabba med vin, mejeri, salvor, safter, teer, torkutrustning, rök och rejäl slaktbänk om man kommer över en bit kött! Den där drömmen om självhushållade finns ju där men det är svårt i verkligheten. Djur tar tid och jag vet inte om jag är redo att ta mig den tiden tyvärr...:( Små steg i rätt riktning får det bli. =)
Jaa skål då eller vad man ska säga! Ska dock upp och bila imorgon så det får räcka med det lilla =)


No comments: