Tuesday, November 12, 2013

Fin frostig morgon

Det är något särskilt med att gå i frostigt gräs och krispiga löv, hård mark. Vitt och fint såhär på morgonen innan det tinar bort. Det ser ut att bli kanonväder med sol idag så jag tror att jag ska ta mig en promenad när solen stigit upp lite mer.

Eldar i spisen, katterna äter, vildfåglarna har fått sina frön, fast det är mest de stora skatorna som äter ser jag...

Har spisat en sån där kunglig frukost som man tydligen bör. Ni vet det där : Ät som en kung till frukost, prins till lunch och tiggare till middag. Det har jag gjort idag. Gjorde en wrap av lefse/lompe (norskt mjukt tunnbröd, bakat på potatis, sååå gott) med potatismos, varmrökt lax, sallad och tomat. Mums, mums!
Så den där promenaden är nog helt nödvändig idag....

Igår körde jag en del skräp till återvinningen. När jag rotade igenom en kartong med gammal mat (!) som min far ställt in i källarstugan såg jag att det varit riktigt muskalas. Pappa har alltså haft restauranger, så när han stängde den sista tog han med sig allt hem. Mössen hade mumsat på kartonger, pasta, mjöl, potatismospulver, varma koppenpulver osv. Två saker hade de däremot inte gett sig på: Saffran och Hermesetas....Saffran är giftigt för både djur och människor i stora mängder så det var ju ett klokt val. Och jag blev faktiskt väldigt glad över att de inte satt i sig sötningsmedlet. Annars brukar ju möss äta nästan allt och särskilt om det smakar sött. Och jag tror helt enkelt att de förstod att det där nervgiftet ska man inte smaka på, kloka små djur! I motsats till oss dumma människor som tror att allt är bra för oss eftersom det är tillåtet på marknaden...Hmm jojo så länge någon tjänar multum på det så gör det ju inget om folk kommer lite i kläm eller? Och det är därför det inte finns botemedel mot aids och cancer, läkemedelsjättarna tjänar alldeles för bra på de sjuka. De kunde ju gå miste om miljarder om det faktiskt fanns ett botemedel,,,Min åsikt bara, inget annat....*morr*

Nu tillbaka till den fina morgonen, solen och det frostiga gräset. En kopp kaffe skulle sitta rätt fint nu. :)

No comments: