Monday, October 14, 2013

Hemma igen efter en helg i Roslagen

I helgen har vi varit ute och luffat med husvagnen i Roslagen. Gubben skulle hjälpa till att få till ett tak på ett gammalt magasin så jag och sonen hängde på. En av mina äldsta vänner var dessutom där så då kunde jag inte gärna backa ur eftersom det är så roligt när vi ses!

Taket blev nästan lagt innan vi var tvungna att fara hemöver. Bara plåtarna kvar som ska på plats. På hemvägen lyckades vi hamna i en bilkö så 4 mil tog 1 timma och ca 40 minuter att åka. Så det blev sent innan vi kom hem. Som tur var hade vi en hustomte i form av gubbens kusin som var hemma hos oss och eldade. Han är här för älgjakten och bor då hos oss.

Måste bara berätta att både jag och sonen fick en gemensam önskan uppfylld under helgen. Vi tog en promenad i skogen och sprang på en stolt fjällskivling! Vår drömsvamp!!! (den och blomkålssvamp). Glädjen i sonens ansikte var helt underbar! Dessutom fann vi fjällig bläcksvamp. Tog med oss bägge delarna hem, mest för att visa mor. Bläcksvampen ska ju helst tillagas direkt så den hade hunnit börja bläcka idag, och fjällskivlingen börjar bli mjuk :/ Men vi har åtminstone funnit en! Nästa gång får stekpannan hänga med i vagnen bara ifall att man skulle finna något gott :)

Mätt och trött är jag nu. Ätit en Ceasarsallad, druckit ett glas vin och ser fram emot att lägga mig i en renbäddad säng. Och dessutom har vi för första gången den här säsongen eldat i kakelugnarna i sovrummet. Ska bli såååå gött! Visst blir det varmt av vanliga elelement men de drar som sagt ström och så knäpper det så förbaskat i dem när de slår på och av. Vedvärme är oslagbart!!

No comments: