Wednesday, October 23, 2013

De små husockupanterna

Nu när hösten är här så rustar vi alla inför vintern. Både folk och fä.
Flyttfåglarna flyger söderut, getingar och fjärilar gömmer sig, björnen börjar leta efter ett fint ide, möss drar sig mot husen....Och så de där andra då, som gärna flyttar in till oss. De brukar sitta i gäng på gardinerna på insidan av ytterdörrarna. Kommer styltande fram på golvet, kilar omkring på diskbänken och vill gärna gömma sig i våra skor. Jag talar om lockespindlar....Jag har tidigare varit rädd för dem men det funkar liksom inte när vi ska samsas under samma tak. Jag kan numera stanna upp och småprata lite med dem och undersöka dem närmare men jag vill inte bli överraskad av att det kryper en på mig. Men det gäller alla kryp...Då får jag lite brått det måste medges men annars så gör det mig inte mycket att de är här. De är rovdjur som jagar på nätterna så under dagarna är de ganska stillsamma tycker jag. Som hamstrar ungefär,,,fast inte så luddiga då :P
Leffe har gardinhäng

Margot (den största) vinkade åt mig med sina längsta....

Och Sture är i städtagen med disktrasan!

No comments: