Thursday, April 14, 2011

dokumentärdags

Häromkvällen kämpade jag på och höll mig vaken för att se en en dokumentär som jag varit intresserad av. Underkastelsen heter den och är gjord av stefan jarl. Den tar upp det här med gifter i vår omgivning. Han låter få sitt blod undersökt och det ploppar upp en massa ämnen som inte hör hemma i våra kroppar. Flamskyddsmedel, ftalaner, bekämpningsmedel, ddt osv. Det kollas upp så dåligt på hur det påverkar oss men den ökande cancern hos barn kan ha med det att göra. Även hyperaktivitet, inlärningsproblem osv. Och dessutom verkar vi vara på god väg att utplåna oss själva, spemiemängden hos unga män idag är betydligt mindre än hos äldre män. Vem vet? Om några generationer kanske vi helt enkelt inte kan föröka oss...Barn som föds har gifter i kroppen som tagits upp från mamman. Vi kan helt enkelt inte välja att skydda de ofödda barnen för det går bara inte. Vi är utsatta av gifter vart vi än vänder oss.

Jag fick lust att bara fly ut i skogen och bosätta mig i ett vindskydd av grankvistar när jag såg dokumentären. Och även om jag vet om hur farligt det är med alla produkter så fick jag ännu en tankeställare. Leksaker till barn är ju väldigt hälsovådligt. Vad var det nu de sa? Lägg hellre barnet i verkstaden än i barnkammaren. Pga alla dessa plastleksaker, ftalanerna i dem är inte att leka med... Jag kanske ändå kan finna tröst i att vi inte har allt för mycket plast i hemmet förutom leksakerna, datorn och sån elektronik. Köper t.ex inga nya flambehandlade möbler. Det mesta vi har är gammalt. Kläder köper jag oftast begagnat så det mesta av medlen har förhoppningsvis blivit urtvättade. Om jag köper nya lakan, kläder osv så ser jag till att tvätta dem först. Man sköljer ju frukten innan man äter den, det är inte så stor skillnad.

Sen är ju hela den här kosmetikadjungeln otroligt smutsig. Släng in ordet "naturlig" så kan man sälja vad som helst. "Nej så små mängder som det är i schampoot av det där cancerframkallande giftet är inte farligt". Hmm nej kanske inte om man använder det en gång om året...men dagligen plus balsam, duschcreme, lotion (med naturligt rosenextrakt naturligtvis), smink, deodorant (aluminium..?är det inte det drickaburkar är gjorda av?), hårmousse, parfym, nytvättade kläder som doftar av sköljmedel osv. Hur stor blir dosen då? Och kombinationerna av alla ämnena kanske inte är så bra, hur reagerar de ihop? Ni har väl haft kemi i skolan?

Och mitt i allt står jag, jag är ingen renlevnadsmänniska själv, iaf inte när det gäller smink, hår osv. Jag använder ju såna saker. Men det finns alternativ. Butiker som säljer lite hälsosammare produkter. Men tro för guds skull inte på att alla har rätt. Bluffmakare finns det gott om i branschen. Det enda sättet att ta reda på hur bra det är det är att sätta sig in i ämnet. Lär dig vad de olika sakerna på baksidan av schampoot är. Googla (love google) om skadorna, leta alternativ som sagt, eller gör helt enkelt dina egna prdukter. Shenet är en guldgruva om man letar efter recept på diverse kroppsvårdande produkter.

Jag kunde sitta här hela dagen och skriva om det här ämnet, jag lovar. Men nu ska jag försöka fixa lite lunch till mig och sonen. Sen bär det iväg på ett kortare jobb.

Ha det!

1 comment:

Fröken Höst said...

Så inte den dokumentären.Däremot tittade jag på dokumentären "krig för fred" igår kväll om de svenska soldaterna i Afghanistan.