Wednesday, December 29, 2010

Skräpmajan


Det kan vara jag. Inte nog med att jag samlar på mig allt möjligt och sen har svårt att skiljas från det, nu samlar jag visst sopor också. Nackdelen med ett stort hus är ju det att det ligger ett rum så lägligt rakt in i hallen. Förvarar bl.a en del mat där nu när det är kallt. Och sopor...Alltså inte äckliga soptunnesopor (de brukar hamna på trappen på väg till tunnan) utan all återvinning, rengjord och luktfri måste tilläggas. Det är ju rent bedrövligt hur mycket onödiga förpackningar det finns. Och allt måste vara inslaget i flera lager plast. Inuti kartongen dessutom. Och det fyller sorteringspåsarna så fort. Och jag vet med mig att när det är kallt ute så är jag lat. Jag vill inte stå och frysa fingrarna av mig vid glasiglon utan samlar till lite varmare vinterdagar när jag dessutom har ärende förbi. Det har jag nästan varje dag men blundar gärna för skräpet. Idag tog jag tjuren vid hornen och körde iväg massor. Lite finns kvar men det blev ett stort hål. Det är ju inte svårt egentligen! Nyårslöftet kanske borde bestå av att lägga in skräpet i bilen direkt det blivit fullt.
Nu i jul blev det extra mkt skräp. Vilket slöseri med papper som bara eldas upp eller slängs. Jag är inte bättre jag heller. Men jag köper inget tomtigt papper bara för att det är jul utan använder vanligt brunt papper som jag ändå alltid ser till att ha hemma. Så det är iaf ingen extra utgift i onödan som sen eldas upp.
I soppåsen samlas bara det som blir över när återvinningen, spisen, komposten och katten fått sitt. Det kanske blir 2 påsar i månaden och kan säkert minskas ännu mer.
Det finns visst folk som inte sorterar, hur mkt soppåsar blir det i månaden tro? Och alla som bor ute på landet borde väl rimligen kunna ha en liten kompost eller kanske t.om ett par höns att ge rester till? Så långt som höns har jag inte kommit men jag matar mors kompost då min egen inte är på tankestadiet. Har tidigare haft en hög som jag slängt på men det blev ingen vidare jord i den. Bara myror, möss och fåglar så vi ska ta och bygga upp en ordentlig med olika fack så att det alltid finns ett med jord, en blivande och en som är på gång. Ja ni vet nog hur jag menar. :)
Och om vi släpar hem saker som andra slängt så kallas det återbruk, så det så ;)
Så om ni inte redan gör det, se till att åtminstone återvinna något.
Håll er varma i kylan och kramas mer :)

No comments: