Tuesday, December 28, 2010

doften av nybakt bröd


En av de bästa dofterna jag vet är den av nybakt bröd och just så doftar det i mitt kök just nu. Blev så sugen på att baka igår kväll så jag skållade rågmjöl över natten. Morgonpigg som jag oftast är så gick jag upp imorse och bakade vidare på det. Resultatet blev två härliga brödkakor. Har just njutit av en bit med massvis av smält smör på, mums! Tänkte göra ett försök att börja baka mer igen. Köper annars mest butiksbakat (det går helt emot mina kemiprinciper, jag vet) eller från ett närliggande (ca 7 mil) vedugnsbageri. Och det är dyrt helt enkelt. Och egentligen totalt onödigt när det är så lätt att göra eget bara man har lite tid över. Och det har jag för det mesta bara jag får tummen ur. Och sen är det ganska avslappnande att knåda en deg. Känner mig lycklig och harmonisk just då. Och någongång ska jag försöka mig på att baka surdegsbröd igen. Det var flera år sen sist och då gick det rakt åt pipsvängen. Om jag hade haft oturen att möta en inbrottstjuv så kunde jag med lätthet ha klubbat ner honom/henne med brödet. Om någon vet ett idiotsäkert recept på surdegsbröd för nybörjare så hojta till!

När jag äntligen trodde att jag höll på att bli frisk från förkylningen så känner jag mig idag rejält dålig igen. Tråkigt men det ska inte få hindra mig. Tur att man inte är man ;) Jag och lilleman har ibland rätt intressanta diskusioner. Idag avhandlade vi ämnet granskottshonung och bestämde oss för att prova att tillverka det till våren. Han är verkligen ett naturbarn på många sätt men även en hejare på dataspel...Han vet att man ska använda aloe om man bränt sig och att ordet norrsken på latin heter aurora borealis, sen påpekade han för mig att man ska spara el...hmm undrar vart han får allt ifrån (skyldig). Och alla dessa svampar och växter som han kan. Jag slutar aldrig imponeras över hur fantastiskt han snappar upp allt. Och sen är det oroligt och svårkoncentrerat på skolan...Ja det är kontraster det.

2 comments:

Anna, Fair and True said...

Skålla rågmjöl? Varför? Hur?

gersgaarden said...

Man kokar vatten och häller över mjölet som sen får stå över natten. Är inte riktigt säker på varför men tror det blir saftigare, hållbarare och kanske blir smaken extra god.