Monday, December 6, 2010

kotvärk och tullkôrv

Såhär inför julen kom jag på den bra idéen att jag skulle handikappa mig själv lite. Så på hemvägen från kalas uppe hos grannarna så fann jag en lämplig isfläck, gjorde ett skutt i luften och riktigt siktade på att landa rakt på svanskotan....Eller ja, nu var det ju inte med mening det skedde men så gick det till på ett ungefär. Det gör riktigt ont men är något bättre idag. Kan t.ex ta på mig stövlarna själv och ta mig upp om jag råkar huka mig. Hoppas verkligen det blir bättre snart så att jag kan fäkta runt som vanligt igen. När jag körde in lilleman till skolan imorse fick jag nog ofrivillig uppmärksamhet då jag lade armen rakt över tutan när jag skulle krångla mig ut ur bilen. Ett långt fint tuuuuut blev det..."vad gör du?" undrade joar.

Nåja med lite självmedicinering orkar man en del ändå. Var och hjälpte mamma att göra tullkorv idag. Ett måste på julbordet (fast jag äter det inte själv). Man tar slaksida (vi hade från lamm och älg), saltar och pepprar den, lägger på skivad lök, fläsk och kummin. Sen syr man ihop den till en korv. Gnider in med salt. Kokar den och lägger sen i press under t.ex en skärbräda med tyngd på. Tadaaa pålägg!

No comments: