Saturday, December 11, 2010

trögt

Det känns trögt just nu, ja det mesta tycker jag. Är inte återställt efter smällen på svanskotan och nu känns det som om det är förkylning på g. Lilleman har både vaxpropp och en hemsk torrhosta så det är en del att ordna med honom. Och julstöket, ja det ska vi inte tala om. Alla julsaker står i lådor i sovrummet. Har börjat ta fram en del ljusstakar och änglaspel men annars ingenting. Tycker fortfarande det är för tidigt att börja pynta på allvar. Ett par apelsiner med nejlikor har vi lyckats åstadkomma och några plåtar med pepparkakor. Ska baka mer en annan dag när vilja finns där. Tycker inte om att baka och laga mat när det är måsten. Det ska ligga kärlek bakom :)

Nåja idag har vi varit upp till en butik i dalen som säljer hemrökt kött, andras rökt fisk, lokala ostar och ekologiska kryddor/sylter osv. Köpte oss julskinka av vildsvin och prinskorv av vildsvin/hjort. Så det blir riktiga delikatesser att njuta med andakt av i jul :) Nedergårdens vilt & natur heter butiken och kan starkt rekommenderas. De har även en restaurant som verkade jättemysig.
Roligt att kunna gynna de lokala krafterna och inte bara ica,,,,

Vi hade planer på att sota, dra el på övervåningen via vinden och måla spiskåpan under helgen. Än så länge har vi inte gjort något av det. Gubben är för tillfället på jobbet och lackar nya golvet och vi är riktigt sletna bägge två. Så vi får väl se vad det blir. Hade även tänkt att imorrn eller nästa söndag åka upp till en närliggande lamagård som har bjudning på glögg innan jul. Både jag och lilleman tycker mkt om lamor och alpackor. Skulle vara roligt att åka dit och titta på dem och de andra djuren.

Annars ser jag fram emot nyår som vi ska fira tillsammans med min fd svägerska (joars faster) och hennes norske karl. Måste ta ett ryck i gästrummet alltså..:)
Men nu ska jag ta mig ett glas rött och slötitta på monthy pyton medan jag väntar ut kakelugnarna.
ha det gôtt!

3 comments:

Ladyintuitionstardust said...

Aj då! Ont i svanskotan inget vidare:(
Om att planera o inte hinna allt, DET känns verkligen igen, har en hel del här som jag BORDE ha tagit tag i... men som man säger "det springer ingenstans"!

Alpackor är ju SÅ söta:) de har så fantastiskt vackra ögon också!
Ha en skön 3e advent!

Ladyintuitionstardust said...

Aj då! Ont i svanskotan inget vidare:(
Om att planera o inte hinna allt, DET känns verkligen igen, har en hel del här som jag BORDE ha tagit tag i... men som man säger "det springer ingenstans"!

Alpackor är ju SÅ söta:) de har så fantastiskt vackra ögon också!
Ha en skön 3e advent!

Sofi (Bygginga) said...

Hej Marit.

Om det är till lamagard på Ö. Näsberget som ni ska så kommer ni få träffa underbara människor.
Jag har av dom fått lärt mig en del om lamor och kan lugnt säga att det är en riktig speciell känsla när man får en lama att acceptera en. Den glömmer inte den som accepteras och inte heller den som inte accepteras. Helt enkelt ett underbart men avancerat djur. Ett tips: vägen till lamans hjärta e nå gott att äta.Morot går hem;-}.
Som tur är så "spottar" inte deras lamor i första taget hehe...
Ha det gottit.
Mvh. Sofi