Friday, November 19, 2010

vitvarorna



Jag har säkert redan lagt in bilder på vitvarorna i köket men jag tycker så mycket om dem att de kan få vara med en gång om så är fallet.

Kylskåpet är ett General motors "frigidaire" från 1950. Det stod i uthuset när vi flyttade in så vi tog in det. Och det fungerade så fint så :) Dock låter det litegrann...Som om någon startade en bil inne i köket...Men det är nu ljudisolerat med isoleringsmattor från biltema och nu låter det inte så mycket. Eller jo våra gäster reagerar på ljudet men vi är så vana vid det och det låter iaf mindre. Tyvärr funkar inte frysfacket eller om luckan är borta, jag minns inte vad det beror på. Men den är perfekt att kyla drycker i. Och tvärt emot mot vad många tror så drar det inte ström i massor. Lite mindre är två 60 watts lampor. Och om jag skulle haft ett nytt skåp skulle det helst varit en "smeg" och de kostar runt 14000 sen vet man aldrig hur länge de håller numera. Just nu går kylskåpet så det skramlar och tickar lite.

Frysskåpet är ett electrolux freezer från 1960. Ett fynd från tippen, tyvärr saknas trådkorgarna. Ett stort tungt frysskåp som vi lyckades få in med hjälp av hjullastarens pallgafflar. Hur D lyckades baxa in det i pickupen själv är en gåta....Det drar mer ström än kylen men som sagt, det fungerar utmärkt! Och det är så tyst så det märks nästan aldrig när det går.

Nu inför helgen (kalas) så har vi även mormors gamla lilla kyl inne i farsukammaren.

Micron och bänkdiskmaskinen har vi gömt i varsitt skåp så de inte behöver synas :)

2 comments:

Anna, Fair and True said...

Tänkte just skriva att den lär dra en massa el men det är inte så alltså, tur. Braun gör tydligen vitvaror lite liknande Smeg, de kanke är billigare?

Ladyintuitionstardust said...

Bättre livslängd på gamla vitvaror, de är inte riktigt gjorda för dagens slit&släng.
Jag tänkte också genast på elförbrukningen, men allt är ju relativt:)
Bra att ha en extra kyl ibland:)
Jag ska sätta ut ett skåp på verandan där jag kan ha kyl/frys i vinter, kan vara bra kring jul o nyår då vi är fler hemma och man har en tendens att handla hem mer mat, också...
Ha en trevlig helg!