Thursday, November 25, 2010

Saffran och selektiv stumhet

Idag blev tyvärr jobbet inställt men jag beslöt att ta mig en tur upp till orten iallafall för att handla lite till lussekattsbaket. Så jag stuvade in sonen och min mor i volvon och puttrade uppöver. Handlade en hel del saker, frågade dessutom en av personalen om saffran är i kassan. Men tror ni inte att jag åkte hem utan saffran men med en massa oplanerade köp? Jodå så det blev att slänga sig in i bilen direkt efter att ha plockat in varorna. Vill inte köra en onödig tur imorrn bitti. Men nu finns det iaf saffran i kryddlådan :) Så imorrn kanske, kanske det blir lussekattsbak.

På tal om saffran ja...Jag är uppvuxen bland saffransnykterister så det automatiskt blivit så att jag inte varit så förtjust i denna gula krydda. Jag var väl inte van helt enkelt eftersom våra lussebullar var saffransfria. Men nu, för bara kanske ett år sen började jag faktiskt uppskatta det. Så i år blir det första gången jag bakar med kryddan (åt mig själv dvs, har gjort på andras beställning tidigare). Och det ska bli så gott!! Så mor får snällt tugga i sig illgula lussekissar. Fast hon gör nog egna :)

Just nu väntar jag på att min för tillfället stumma andra hälft ska komma hem. Tänkte svänga till några bakpotatisar med skagenröra till kvällsmat, var länge sen nu. Om ni undrar varför han är stum så är det en sk röstvila som pågår. Han var nere i stan igår kväll och repade, sjöng sönder rösten. Så nu är det tystnad som gäller. Det är väldigt tyst utan alla invecklade svordomsramsor måste jag säga. Sen blir han ju automatiskt ett tacksamt offer att retas med, bara att säga något och sen vända ryggen till så att man inte behöver se grimascher och långfingrar viftandes. Men det är trist att inte få mothugg tillbaka, blir liksom ingen sport då så jag hoppas att han snart får rösten tillbaka :)

Prövar att slänga in ett videoklipp och sen om det fungerar. Det är en "hemmavideo" (ingen sån video, usch på dig) från i våras. Kvaliteten är inte den bästa bildmässigt men det går inte att göra något åt nu. Det är en liten rundvisning i köket till tonerna av Carl Jularbo på vevgrammofonen :)

5 comments:

Ladyintuitionstardust said...

Coolt med vev-grammofon!:)
Saffransnykterister känner jag till, min erfarenhet är faktiskt som din.. fick sällan nått med saffran i som barn men nu, som vuxen, kan jag uppskatta det.
Har blivit bjuden på gult ris till påskbordet, ris kokt med saffran i och detta kallas då givetvis för "Påsk-ris", fyndigt va?:D
Ja lite Lussekatter får man kanske allt ta o baka:)
Mums!

gersgaarden said...

"påsk-ris" hehe det var kul :)
Ja grammofonen gick mkt ett tag men just nu har vi ingen ledig plats för den i köket så den får åka fram vid särskilda tillfällen ;)

Anna, Fair and True said...

Men då kan man ju inte ens kalla dem saffrans- eller lussebullar, då är det ju bara vanliga "bullar"!

Fröken Höst said...

Om du gillar saffran så har jag ett recept på kyckling i ugn med saffran som du kan få av mig.

gersgaarden said...

Lax med saffranscreme är också riktigt gott förresten ;)

Nja men ordet lussebulle antyder ju inte att det ska vara saffran så man kan ju smita unsan på det viset. Men visst, det är ju mer som släta bullar (utan kardemumma eller kanel) som formats som S och fått russin på sig