Wednesday, November 3, 2010

Kycklingbuljong

Prövade att göra egen kycklingbuljong häromdagen. Hade lagat kyckling i lergrytan dagen innan. Så jag tog helt enkelt skrovet, lök, morötter, lagerblad, svartpeppar och salt och så fick det koka några timmar. Enkelt och utan diverse kemikalier. Sen frös jag ner det i istärningspåsar. Så nu är det enkelt att plocka fram ett par när man gör någon god sås. Och såser av alla slag älskar jag, både att laga och att äta :) Nu ska ju helst såserna dessutom helst innehålla flera dl grädde så om man är rädd för fett ska man inte äta middag här. Jag är inte rädd för fett däremot sparsam med kolhydrater och totalt skeptisk mot halvfabrikat.
Och om vi nu ska snöa in på mat och kemi (jag snöar hemskt gärna in på det i tid och otid) så ska jag dela med mig av en sida jag fann. Se gärna reportagen från tv 4 där. Mycket läsnyttigt finns det också ;)
http://www.matfusket.com/

1 comment: