Wednesday, April 29, 2009

baka,baka liten kittkaka




Man tager lite linolja och lite krita, blandar och vips (nåja) så har man egentillverkat fönsterkitt. Det bakade vi ihop härom kvällen. En fin klump som luktar jättegott!
Det är spännande att experimentera själv med färg och annat. När jag var nere i mormors källare klättrande på hyveln efter mer kritpulver fann jag en lockande papperspåse. När jag lyckades tyda halva ordet till "guld" släppte all sans och jag var tvungen att stoppa ner handen i pulvret. Jovisst!! Där var det, guldockrapigmentet som är på fönster, pardörr och detaljer av verandan. Jag blev så lycklig att jag inte kunde prata rent....Fann även vitt pigment så nu ska det bli färgtillverkning så småningom. Två fönster är nu skrapade och inoljade. Det är en hel del fönster på huset..22 vanliga fönster och två vindsfönster. Varje fönster är indelade i två halvor alltså 44 ytterfönster att ta ut och skrapa. Sen lika många innanfönster..88 fönster ungefär då...hmmm ja det finns att göra. Nu vill lilleman att jag ska läsa en bok istället för att sitta och tråka här. Får skriva mer en annan gång.

3 comments:

Fröken Höst said...

Ja jag säger ju att det är kul att pyssla. Vi pysslar bara på olika sätt.

gersgaarden said...

hehe jo så kan man se det. Du gör pilliga små smycken men du har ju lite smalaree fingrar :)

Anna, Fair and True said...

Jag blir alltid så inspirerad att pyssla när jag läser på din blogg alltså!