Tuesday, September 17, 2013

Matkoma....

Sitter och jäser framför datorn efter en god middag bestående av ugnsfalu med mos. Blev mätt efter halva tallriken, förnuftet sa " ställ undan tallriken och värm resten ikväll", känslan sa " Mmmmm måste äta upp den NU!". Gissa vilken som vann denna gången? :P

Var uppe i skogen förut, på en timme fick vi bara 5 ynka små kantareller och en sandsopp, jättedåligt med svamp just nu :(

Eftersom det är höstluft ute så fick jag lust att baka. Morotsfrallor fick det bli denna gången. Har inte bakat matbröd på flera månader tror jag. Sommarlov kallas det visst?

Igår fick jag ett ryck och putsade hallfönstret. Fönstervadden där har nog inte varit bytt de senaste 35 åren eller så. Blev så fint så. Fick även jobba på min rädsla för höjder eftersom jag var tvungen att klättra ut på verandataket för att komma åt att putsa utifrån.
Putsade även ett av fönstren i sovrummet där det saknades vadd.

Städade också aska ur tre kakelugnar och vedpisen inför vintern. Ska försöka blanda till lerbruk och foga om dem innan vi börjar elda. Ett annat bekymmer är ju att när vi fick det grävt runt huset så når inte längre stegen upp till taket....så hur det ska bli med sotning vet jag inte. Men det ska nog lösa sig på ett eller annat vis.

Ikväll är det föräldramöte så jag får väl lov att dra en borste genom håret och se så det inte flyttat in en massa älgflugor där! Och så har förhoppningsvis det mesta av matkoman lagt sig så jag inte somnar,,,