Monday, September 9, 2013

Ledig måndag

September har kommit med en hel del sol måste jag säga, nästan så att sommaren kommit tillbaks.

Men de är ju faktiskt höst och det börjar kännas en smula stressigt. Det är en del som ska göras. T.ex sotning, vedhäckarna ska under tak, innanfönstren ska i, potatisen (jo det kan finnas någon sådan mellan alla tistelrötter) ska upp, jordkällaren måste kanske städas ur innan dess. Jag älskar själva idén med jordkällare men eftersom jag panikar över spindlarna därinne så känns det tungt när man ska ut och hämta något där...

Mat i frys och skafferi har det blivit i form av svamp. Inte så mycket än men alltid en början. Måste snart kolla trattisstället! Persiljan har börjat se ledsen ut men några blad har jag frusit in, och några stjälkar också. Det måste man ju ha till bearnaisegrunden!
Mina paprikaplantor kan jag ju bara ta och kasta ut idag, det lär inte bli något där.
Tomaterna kommer men det är inte mycket till färg på dem, en del har börjat bli gula/orange så de har fått lägga sig i fönstret på solning :)
Mamma har delat med sig av lite skördat så jag har fått ett par paprikor, äppelgurkor och vanlig gurka!

Sitter med en kaffekopp och ett gäng russin, solen har börjat spricka fram ur dimman. Får väl ta mig en tur till butiken sen för att veckohandla. Har börjat med matsedel igen efter sommaruppehållet eller vad man ska kalla det. Idag blir det fisk!

No comments: