Sunday, September 22, 2013

Äppelvinsförsök

Jag håller på att leta efter en hobby....sånt hade man ju förr i tiden.

Men jag har liksom glömt bort vad jag tycker mest om att göra.

Så nu ger jag vinbryggeri en chans. Jag gillar vin, vill bli självhushållande i den mån jag klarar av så varför inte ge det ett försök? Har plockat äpplen från det frösådda gamla trädet (typ vildäpple) Och några få från Risäter-trädet. I skrivande stund ska jag precis kolla om tempen sjunkit under 30 grader så jag kan tillsätta jästen och dessutom göra ett test med jäsmätaren för att så småningom kunna räkna ut alkoholhalten. Förhoppningsvis, jag har fortfarande lite svårt att tro att det ska gå vägen, men, men....=)

Nästa grej på hobbylistan blir hästdelen tror jag. Jag var ju hästtjej i unga år men har nu inte suttit på en hästrygg på kanske 15 år så det börjar nog bli dags! En turridning på islandshäst vore ju rent ljuvligt, någon som vill haka på kanske? Kan fortfarande minnas och sakna att riktigt få snosa på en go, len hästmule, finns ju inte mycket som är mjukare än det!

Nåväl, återgår till vineriet och dessutom försöker jag kolla på en wallanderfilm, det går inte sådär värst bra måste jag medge...men något hänger jag med!

Godnatt på`ne!

No comments: