Wednesday, March 6, 2013

Trädgårdsfunderingar

Nu när det är mars är det hög tid att så tycker jag. I förrgår (4 mars) sådde jag:
# Tomat
# Paprika
# Libsticka
# Kryddtimjan
# Oregano (kungsmynta)
# Basilika

Ska bli spännande och se när och om det börjar gro. Lika roligt varje gång att lyfta på plasten och kika om den hänt något.

Blomfröerna kan vänta någon vecka till. Har inte köpt så många sorter i år då jag vet att jag har svårt att hinna med alternativt att få tummen ur och sköta om dem. Jag erkänner, jag kan vara lat ibland, man får vara det :) Sådden är inget problem, men när jag ska skola om dem...suck det tycker jag är lite pilligare. Men använder man en gaffel att lyfta de små rötterna med brukar det gå lättare. Och nästa moment, själva utplanteringen kan också kännas som ett stort projekt. Kanske skulle ta någon sort då och då istället för att ta alla på en gång. Förra årets blommor kom ju knappt ut alls,,,,,Nåväl, jag har en del gamla frön kvar i lådorna som jag kan pröva för att se om det blir något av. Sen köpte jag någon Aster och Blomstertobak bl.a.

På tal om att omplantera så behöver jag göra just det med mina penséer som sått...Får väl leta rätt på en påse jord i uthusen som jag kan tina upp. Mina andra krukväxter vill nog gärna byta jord de också nu på vårkanten.

Borde kanske ge mig själv en påminnelse om att köpa nya pallkragar i vår. Jag kasserade ju mina gamla halvt upprötade här i höst.
Och kanske en liten röjsåg, lagom tung som jag kan hantera....

I grönsaksväg planeras morötter och spenat i första hand. Det som äts mest. Och potatis förstås. Sen blir det ju dill och lite andra kryddörter. Och ätbara blommor är inte dumt det heller.

Och jag hoppas att mitt lilla äppelträd som jag fick när jag fyllde 30 har överlevt vintern!


No comments: