Sunday, March 31, 2013

Färdigpåskat för i år!

Påsken blev bra i år med. Det är ju ungefär som julen, samma mat men mindre måsten så det är självklart bara plus med det!

Långfredagen jobbade jag och fick sen besök från sthlm. Passade på att bjuda dem på jansson, prinskorv och ägghalvor med räkor. De hade fikabröd med så det blev ju en riktig brakmiddag :) Roligt att få besök och bjuda på mat tycker jag, det är alltför sällan det händer tyvärr...På kvällen gick vi till mormor för att önska glad påsk och träffa moster, hennes man och min lillkusin (ja han närmar sig 30 han med...).

Påskafton började med längfrukost men det är inte så stor skillnad mot den vanliga helgfrukosten vi brukar äta. Röjde ur en del ur det fallna skjulet och staplade lite ved. Uppe på skjulet där som golvet rasat finns en del som golvet fortfarande går att gå på, nåja hoppa på reglarna kanske man ska säga. Och där ute stod en så fin gammal kökssoffa som någongång hamnat på undantag. Enkel, mörkbrun pinnsoffa som nog tjänta som säng till åtskilliga då det saknades sofflock. Hursomhelst så lyckades vi hissa ner den från det trasiga golvet och nu står den på verandan. Gubben har fixat nytt lock till den idag och jag har funnit ett lämpligt tyg...Ska skriva mer om det när den är klar och slänga in några bilder. Det kommer bli kanon! Avslutade påskafton hos mor och far på middag. Tror aldrig mamma någongång bjudit mig på förrätt tidigare. Det var ägghalva, snittar med gubbröra och ljuvliga krustader med räkstuvning. Där blev jag mätt men sen var det ju dags för huvudrätten också. Lammstek, potatisgratäng och sås. I år hade vi butiksköpt lamm från nya zeeland, tidigare år brukade vi köpa lamm av en bekant men tyvärr har han slutat med fåren :( Det var smakskillnad kan jag tala om....De lokala lammen smakar 1000 gånger bättre än nya zeelandlamm. Det var mycket mer utpräglad fårsmak på det här, kan ju nästan tro att det var en get de stoppat i påsen hrrrmm....Jaja det vra gott ändå men nästa år ska vi nog satsa på lamm från länet om det går. Tycker jag iallafall :) Desserten var tiramisu och en citronkladdkaka. Jag rullade nästan hem. Att man aldrig lär sig.....:)

Idag (påskdagen) hängde jag en tvätt ute. Det är något särskilt när den får hänga ute, det blir så friskt! Sen staplade vi två rader ved, så nu har vi ingen hög på marken längre. Men det finns mer att kapa/klyva....:/
Lagade en köttgryta till middag. En sån där riktig bonngryta. Älgkött, kålrötter, palsternacka, morot, lite purjo och trattkantareller. Lagerblad, kryddpeppar, vitpeppar, salt och herbamares örtsalt. Koka i ett par timmar. Red av. Med ris. Sååå gott och enkelt! Man kan gärna slänga i vitkål, ärter eller vad man har helt enkelt. Det blev dessutom 7 matlådor med gryta plus ris och en större låda (3 port) med bara köttgryta över att frysa in. Ja jag är besatt av att göra matlådor.....:P

Nu är det eldat i kakelugnarna, gubben är och sjunger, sonen sover och katterna är ute. Tar det ehh lugnt med att sortera/slänga i mina gömmor i översta skafferiet. Jag har plastlådor med olika innehåll men det vill gärna röra ihop sig. Så nu sorterar jag om och märker lådorna med vad de ska innehålla. Måste skaffa ett par lådor till, kanske finns överblivna godislådor på macken, de är helt perfekt!

No comments: