Saturday, July 28, 2012

Uppdatera sig lite kanske...

Som vanligt ligger jag efter med bloggandet. Så är det alltid, det vet ni och jag behöver inte ursäkta mig eftersom ingen klagar =)

Minisemestern var fin. Åkte upp med husvagnen till tjärnen. Jag och lilleman fiskade, gubben skötte elden och läste bok. Massor av fina trollsländor, blåvingar och grodyngel. Och äckliga iglar i vattnet huua! Fick en regnbågslax på kvällen och hade sån tur att det just kommit dit en social östgöte som hjälpte mig att slå ihjäl firren och visade mig hur man tar ur den. Fisken ligger nu i mammas frys i väntan på att käkas. Funderar på att köpa konstgjord mask som bete, då går det ju att alltid ha fiskegrejerna med i bilen om man känner för att pröva att kasta ut ;) Lilleman sov gott i husvagnen men hade svårt att komma till ro (inte så konstigt kanske) och så var det en smula kallt. Tyckte jag iallafall....

Utfärden till gammelvala, brunskog var också toppen! Alla höll humöret uppe trots gråväder. Tittade på höns och supersöta ankor....Åt nävgröt med fläsk, strosade runt alla maskiner och tändkulemotorer, doftade på kolmilan, tog en båttur med bogserbåt i blåst och småregn, köpte korv och skrädmjöl, tombola och träleksak, klubbor, kikade i olika muséer och utställningar, kaninhoppning, tidstypiskt klädda människor överallt (i år hade inte vi det). Det känns alltid trevligt att vara där, litegrann som hemma.

Jobbar denna helg så det blir stilla lugn på gården. Men eftersom jag är ledig måndag ska jag och en väninna ses imorrn kväll och ta ett par glas vin och göra varma mackor med kantarellstuvning. Moder natur har hittills varit generös med sina gåvor. Såhär stor förstaskörd av kantareller har jag nog aldrig fått! De gillar uppenbarligen vädret ;)

Själva grundjobbet med huset går framåt lite smått. Vi har plastat i farstukammaren (ja ni hörde rätt, byggnadsvårdsnördarna ska dra in plast i huset, vilket vi tidigare sagt att vi aldrig skulle göra) så vi kan väl kanske säga att en sjättedel är plastad iallafall. Det blir lite bökigare sen när det under de andra rummen ska krattas och grävas liggande...Någon som känner för en utmaning? Det är bara att komma och hugga i, köket bjuder på mat ;) Det blev skillnad direkt vi lade dit plasten. Vi har haft luftfuktighet på 95% förut överallt men nu i det rummet låg det mellan 70-80% tror jag. Sen har vi ställt dit avfuktaren och den gör sitt jobb den med.


1 comment:

Ladyintuitionstardust said...

Låter som ni hade en härligt minisemester! :) kramar!