Tuesday, July 3, 2012

Inomhuskratterskan

Andra sträcker sig kanske till att kratta trädgården emellanåt, jag krattade lillkammarn och farstukammaren....Alltså "jordgolvet" nere vid grunden. Samlade ihop spån, kasar och stenar och bar ut med hink. Många hinkar blev det och vanan har jag ju sen förra gången vi var under golvet i samma rum och grov. Blev så städat och fint! Har även börjat på att städa på utsidan bakom huset, det ligger ju en hel del trärester och gamla syllstockar där att plocka undan...Hmm jag får rättstavningsskäll av datorn när jag skriver ordet syllstockar...Datorn har en del att lära tror jag!
Lilleman var också med och spadade i grunden innan han åkte till en kompis för att leka.

Har även hunnit med andra nöjen på förmiddagen. Tog en tur upp i skogen för att kolla om kantarellerna hade kommit upp än. De är på gång men är pyttesmå och inte så många än. Åkte även in till spraggtjärn. Det är en fin tjärn uppe i skogen där det brukar planteras ut regnbåge (tror de gör det ännu?). Måsteta och kolla igenom min och lillemans fiskeutrustning, köpa fiskekort och ge oss upp någon dag! Finns gapskjul att sitta under och grilla och vem vet, vi kanske tar med oss vagnen upp och sover över! Har inte fiskat sen joar var liten och satt i vagn så det börjar bli dags! Det är ju så roligt, känslan när man upptäcker att det börjar rycka i flötet och att det faktiskt sitter något fast på andra änden :) Sen var det ju det där med att äta fisken också...Regnbåge äter jag gärna men de andra fiskarna (gädda, abborre, mört osv äter jag inte lika gärna). Finast är att tillaga på plats, ta ur fisken och stoppa den i ett foliepaket med lite välsmakande blad som såklart ska plockas på plats om man finner några. Släng i elden och njuuuut!

Har också haft poolpremiär idag. Sonen har en plaskpool som börjar bli på tok för liten men han var nöjd ändå. Sen att vi inte kan erbjuda något varmvatten ur kranen sommartid gör inte heller så mycket. Solvärme ska man inte underskatta. Och som besserwissermorsa (ett helt godkänt ord enligt datorn tydligen!) måste jag ju dessutom påpeka att det var varmare i poolen än i spraggtjärn....:P Sådetså. Det skulle ju inte sitta fel med en större pool men det känns ju som slöseri med vatten. Många, många liter bara för att man ska sitta där högst en halvtimme. Tänk så många törstiga barn man kunde rädda livet på istället....Men det hade ju varit bra gott ändå förstås...:) Och där har ni mig, dubbelmoralen i ett nötskal! Kunde skriva ett långt inlägg enbart om den ;)

Nu ska jag se vad det är på teven och lägga upp mina smutsiga fötter högt. (ni skulle inte heller ha så fina fötter efter att hoppat runt i dammande jord i bara foppatofflor). Idag har det varit en fin dag! Ha det gott allesammans!

No comments: