Friday, March 2, 2012

Dansar med kalvar

Eller så gör jag bara kalvdans! Fick en del råmjölk av grannen som gubben helt överlycklig kom hem med. Nu skulle det göras kalvdans...Jag minns inte om jag smakat det förut men eftersom jag är nörd på både mat och gamla traditioner nappade jag såklart direkt. Gjorde min kalvdans ungefär såhär: Blandade den härligt gula råmjölken med vanlig standardmjölk 50/50 så att det blev en liter. Hade in en halv tesked salt, en halv matsked socker och en halv matsked kardemumma. In på 150 grader och det tog ca 70 minuter. Kardemumman lade sig ovanpå så det är inte bränt ni ser.


Inuti, vit som snö och len som...ja jag vet inte vad jag ska jämföra med, det var otroligt mjukt och gott!




Serverade med en klick mûltsylt (hjortronsylt). Gottgottigottgott! Man borde äta efterrätt oftare. Har just tagit ur kalvdans nummer två ur ugnen. Tänkte ta med den till min lilla mormor och överraska henne med. Tror hon kommer bli väldigt glad över det!






1 comment:

Anonymous said...

Jag å mamma åt kalvdans te middag vi me kröse sylt :) super gott!! Även jätte gott å göra pannkaka på mjölken om det e en skvätt kvar, behövs inga ägg :) /Johanna