Saturday, March 3, 2012

sola på stallrännbroa

Ännu en solig dag. Den här vintern har vi verkligen varit bortskämda med sol, lagom temperaturer och inte vansinniga massor av snö. Efter två vargavintrar tycker jag att vi är förtjänta av det. Det har inte gått mycket ved om jag säger så.
Grannen har plogat upp så fina spår ute på gärdena, perfekt för alla i byn att gå, åka skidor eller spark i. Tog mig en 40 minuterstur idag och avslutade med att sitta i solen med en tidning. Nu har jag inte vi någon tjusig veranda som vetter mot solen eller lämplig vägg att sitta mot, är fortfarande en del snö runt dem. Men jag har en stallrännbro att sitta på. En dyna och en gammal vedspis att luta sig mot är allt som behövs. Var riktigt skönt att bara sitta och bläddra i tidningen i lugn och ro. Inomhus kryper det bara i kroppen om jag ska försöka sätta mig ner med något. Men där fanns det inget som kunde stressa upp mig. Fågelsång och hackspettsknack är ju inte direkt stressande.

Går i tankar att marmorera hallen nere. Först funderade jag på pärlspont men det sätter så många andra upp...Och jag är intresserad av olika målningstekniker så varför inte pröva att marmorera? Blir det för jäkligt så får jag väl måla över det....Så nu håller jag på att kolla runt på nätet efter tips och råd för hur man bäst går tillväga. Om någon vet så hojta till! Toalettrummet har jag tänkt pröva stänkmåla i sinom tid. Även ådringsmålning verkar spännande. Dörrarna uppe skulle behövas målas om på det viset. Kanske skulle ta och gå någon kurs i traditionellt måleri eller så? Linoljefärg har jag ju gjort tidigare och även äggoljetempera. Även inhandlat en påse benlim som jag ska testa att göra färg av.

Funderar på att vara en äkta svennebanan ikväll och kolla på "andra chansen" (melodifestivalen...) gillar inte hela jippot egentligen men då det är lokala förmågor med så får man väl bjuda på sig och heja lite. Eftersom jag måste äta konstant när jag ser på teven för att hålla mig vaken så har jag gjort en tonfiskröra som står och gottar sig i kylan.

Nu ska jag och sonen spela lite spel innan det är dags för sängen, sagorna och kakelugnseldandet.
Godnatt på er!

No comments: