Tuesday, September 20, 2011

skördetider hejhej skördetider!













Det har varit en givande helg på många vis. En skördehelg. Äppelträdet Risäter släpper fallfrukt så jag plockar några äpplen varje dag. Vill inte klättra i det för att plocka, dels för trädets ålder (man kan se rakt igenom stammen på vissa ställen, påminner om pippis sockerdricksträd), och dels för min nervositet på högre höjder än en köksstol...Har smakat ett och det var mumsigt, finns inga äpplen som är så goda som hemmaäpplen. Får se om jag gör mos eller torkar ringar av dem. Någon god äppelkaka skulle inte vara så dumt det heller;)







Morötterna ligger nu i jordkällaren, tyvärr har sorkarna ätit upp halva landet och jag har inte fått tummen ur och gallrat dem så det blev lite si och så med mängd och storlek. Lilleman var så duktig och hjälpte mig med plockning, blastborttagning och storlekssortering.







Min kryddträdgård är inte så omfattande ännu men har tagit in oregano och mynta på tork. Myntate kan man ju göra men vad mer är gott att göra med pepparmynta? Timjan får växa till sig till nästa år, om den vill övervintra då...Basilikan måste jag nog ta vilken dag som helst. Tomater måste jag också plocka så de får eftermogna i fönstren. Kan nog tro att katterna kommer gilla att ha små gröna bollar liggande överallt...Hmm.Bakat matbröd har jag hunnit med också, fyra rågsiktslimpor.


Har fått del i mammas skördar också, äppelgurkor och majs. Växthus är något jag måste skaffa inom de närmsta fem åren. Om man nu ska göra en tidsplan alltså.



Gubben har också varit flitig och satt in lite felande smårutor här och där på övervåningen. Det har doftat linoljekitt så gott så:) Jag har försökt att smådola med huset jag med, skrapa ytterväggar tar sin lilla tid.


Imorrn ska jag laga "Krômmä å sôô", det är grejer det! Det vill säga klimpsoppa! Svensk pasta...Ta något ägg, lite mjölk, salt och sen mjöl så att det blir som en bulldeg nästan och gör små klumpar med ett par teskedar och häll ner i kokande buljong. När degklumparna flyter är de klara. Tänkte slänga i några av de minsta morötterna i buljongen också. Barndomsmat det :)

No comments: