Tuesday, September 13, 2011

Pastaextas

Jesus Christ Superstar vilken himmelsk Carbonara jag åt nyss!!! Inget att äta om man går på diet ;) Det tvistas väldigt om huruvida de olika recepten är äkta eller ej så jag påstår inte att min är det men underbar var den! Jag är normalt inte särskilt skrytsam av mig (tror jag)....Nåja något sånt här gjorde jag iaf:

Kokade spaghetti (fullkorns)

Stekte 1 1/2 paket bacon (klippte sönder skivorna först) och två scharlottenlökar (finhackade).

Rörde ihop två äggulor, ca 3 eller 4 dl vispgrädde och kanske 1 dl parmesanost. Detta ska röras ihop kallt.

Häll av den färdiga pastan, ställ grytan åt sidan, blanda i löken och baconet. Rör sen i såsblandningen och blanda fort och ordentligt så att inte äggulorna koagulerar, det ska bara bli krämigt. Krydda med salt och mycket nymalen svartpeppar.
Voila, du är i mathimmelen!

Ätes helst nylagad!

Om man översätter rättens namn till svenska så betyder det kolarhustruns pasta och det kommer tydligen från att svartpepparen på toppen av rätten liknar träkol.(sägs det).

No comments: