Wednesday, June 8, 2011

skolavslutning

Idag var det lillemans sista skoldag i förskolan, till hösten börjar han "nollan". 5 åringarna har inte skolavslutning i kyrkan med dem andra utan det var nog bara som en vanlig dag förutom att de fick en liten godispåse och såpbubblor som avslutningspresent. Och alla kläder har kommit och en mapp med alla teckningar. Det var så kul att få sitta med sonen och titta igenom allt så att han fick visa upp sina alster. Samtidigt lite vemodigt, nu börjar han snart nollan och blir sexåring. Stora killen liksom.
Kommer ihåg hur härligt det var när man fick sommarlov. Man tömde bänken, plockade blommor till fröken, svarta tavlan var målad med färgade kritor där fröknarna önskade trevlig sommar ( de där färgglada kritorna gömde de nog undan resten av tiden för det såg man aldrig annars). Och sen gick man klassvis till kyrkan och fick sjunga "den blomstertid". Kyrkan luktade gott av tjära och liljekonvaljbuketterna vid varje bänkrad. Och det var så roligt att få en ny fin klänning och nya skor till "examen". Ja nostalgisk blir man. För 13 år sen gick jag ur nian....

Men skillnaden mellan joars och mitt sommarlov är att jag var hemma under hela lovet (jag var hos mormor när mamma jobbade) och joar får komma till snickerboa (dagis) de dagar jag jobbar. Några veckor ledigt får han dock när mamma har semester (då blir han också hos mormor :P). Om D överhuvudtaget ska ha semester vet jag inte, förra sommarn hade han ledigt en fredag och måndag så att vi kom iväg på minisemester. Vet inte hur vi gör med resa i år men jag skulle allt vilja ner till" skaune" och hälsa på syster ;) Djurpark skulle också vara skoj för joar. Och tändkulemotorer förstås :)

Ska jobba två kvällar med start imorgon, helt ok, tycker det är rätt mysigt. Det värsta (i-landsproblem) är att jag missar "du är vad du äter" imorrn kväll :( Nåja jag överlever nog, eller så kanske det går att se i efterhand på något vis.

Funderar på att öppna en räkburk till kvällsmat....salt och gott nu i värmen! Och snart får det bli tjuvstart med matjessill, färskpotatis och gräddfil tycker jag :) Härligt med kall mat, måste nog köpa en vattenmelon imorrn :)

Glad sommar på er, kraaaaam!

No comments: