Sunday, June 12, 2011

en kortare dag än vanligt

Imorse fick vi ovanligt lång sovmorgon, lilleman sov hos mormor. Brukar ju ändå vakna tidigt men inte idag. Vid halv åtta var jag först vaken en sväng men lyckades somna om. Strax innan klockan elva (!!!!) vaknade vi till och gick upp. Så det blev brunch istället för frukost. Helgfrukostar när bägge är lediga är de bästa :) Då kan det vara kokta ägg, stekt bacon och kanske korv om det finns, skinka, ost och idag tog jag även melon. Jobbdagar slänger jag oftast bara i mig en smoothie eller ett par finncrisp med mjukost så det gäller att lyxa riktigt när tid finns.

Det har städats på gården idag, den nya vedmaskinen har kommit så D fick flytta undan yxhjul, vedkapa och regenten. Sen krattade vi upp en massa spillnäver och spån så det blev riktigt fint. Vi är inte klara med veden på långa vägar så det kommer underlätta väldigt med maskinen, vi kanske hinner få den torr innan vintern :/

Sen har jag putsat köksfönster så nu är de klara och faktiskt blanka även om det är svårt att se ut pga härliga bubblor, vågor, ränder osv i de gamla glasen. Tog ur innanfönstren igår, tyckte det var dags att riktigt välkomna sommaren!

Morötterna sådde jag äntligen igår också. Och det gror i pallkragarna. Sallad, dill, spenat och blomster. Gräslöken måste jag skörda rätt omgående för den håller på att gå i blom nu.

Ja det finns att göra, men jag har allt hunnit med att lata mig i solen också. Och min lilla solkatt har hållit mig sällskap på filten. Kaffe, glass och kriminalbok. Det är grejer det ;)

Tidig uppgång imorrn, ska till sunne igen så nu blir det inte att sova till elva inte. Kanske ta något att äta innan sänggående. Och värma min iskalla näsa. Tror blodcirkulationssystemet liksom inte når fram till näsan riktigt, den är nästan alltid som en isbit. Hundnos liksom, fast inte så blöt då förstås :P
Godnatt!!

No comments: